Swante
Jag planterade ett äppelträd på kortändan av min spireahäck. Året därpå så dog trädet. Jag gjorde då ett nytt försök men även detta träd dog året därpå. Vad jag nu undrar är om det är något med spirean som gör att äppelträden dör? Det finns ju växter som utsöndrar gifter för att hindra konkurrenter om näringen. Äppelträden stod relativt nära häcken och båda var på svagväxande grundstam (B396 resp. B9). Skulle vilja göra ett tredje försök, då med en svagväxande sort på A2-stam, men först skulle jag vilja höra om någon av er känner till om spirean och äppelträd är inkompatibla med varandra?

Mvh/Swante

Huggorm
Här växer rönn, ek, lönn, björk, syren, snöbär och någon prunus inne i mitt spireasnår, så det skall nog inte vara något problem. Äpple växer dock ett tiotal meter ifrån. Hur gjorde du när du planterade äppelträden, hur mycket vattnade du, och hur såg det ut när äppelträden dog?
Swante
Innan jag planterade det första trädet grävde jag en stor grop där jag lade grus i botten för att säkra dränering. Sedan fyllde jag på med ny jord. Allt verkade okej på hösten men på våren året därpå blev det som när man sätter kvistar i vatten - först kommer det lite blad men snart är det förbi. Träd nr 2 såg ut att ha ännu mindre liv i sig. Men undantag av 3-4 musöron så blev det inga fler blad. Rotsystemet verkar inte att leverera någon kraft. När det gäller bevattning så kanske jag har varit lite slarvig men jag kan inte tänka mig att endast det skulle vara orsaken. Träden står/stod emellertid ganska nära inpå häcken: 1/2 - 1 meter. Kanske har B396/B9 svårt med vintern i zon 3?
/Swante
Gunilla T
Inte bra att gräva en grop och sätta grus i botten, speciellt om det är lerjord. När hösten kommer med massor av regn så blir gropen som en damm och rötterna ruttnar om det blir stillastående vatten i gropen.

Ett nytt litet träd vill nog inte ha så mycket rotkonkurrens av en etablerad häck i början..

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon