Full version: Felix är sjuk
*Felix matte*
Finns här någon som kan ge råd om vad vi kan ge han så att han kan bajsa ordentligt?
Idag har små kulor kommit ut vid 2 rastningar men han ser ut att ha väldigt ont (tidvis).... han darrar då i hela kroppen och stönar och sen hör vi en "knall" från magen och han blir lugn och sover en stund.
Han har fått 2msk. rapsolja på em och ikväll en kvarts Barnalbyl och just nu sover han lugnt.
gammelnalle
Inget råd: Men jag lider med er !!!
Åsa, mälardalen zon 2
Kan det fungera med blötlagt linfrö som bli sådär slemmigt så det känns som att dricka grodägg eller något liknande. Det fick jag när jag var liten (jag minns fortfarande hur hemskt jag tyckte det smakade) men det fick fart på magen vet jag.

Enligt denna sida verkar det som om det ska gå bra att ge till djur:
http://www.friskaredjur.nu/linfro.htm

Fast jag vet inte om hundar överhuvudtaget äter sörjan.

Söker man på nätet verkar det som om man rekommenderar paraffinolja ifall det är akut förstoppning. Både för katt och hund.

http://www.vasterviksbk.nu/sjukdom/63.asp
http://www.katt.nu/enk-magsjuk-fs.htm

Men man bör nog kanske ringa och kolla med en veterinär innan man ger hunden något.
*Felix matte*
Tack för råd och medkänsla wub.gif
Veterinärstationen här hemma har helgstängt.. närmast jouröppna finns 12 mil härifrån och nu råder blixthalka.
Vi kommer att ta kontakt med "vår" vet. imorgon bitti när de öppnar
men som ni förstår så är jag(vi) orolig inför natten.
Indie
Jag känner med dig.Finns det något som gör en så orolig som när ens älsklingsdjur är sjuk?Hoppas det lugnar ner sig och att han får sova lugnt.Lita på din intuition tillsvidare den brukar vara rätt och du känner ju Felix bäst.
Jag skulle nog inte ge mer värktabletter eftersom du inte vet säkert vad det är. .
Låt honom svälta (endast vatten) tills det lugnat ner sig/du fått veta vad det är och pratat ev med veterinär.
Hoppas det ordnar sig

Hälsningar
Indie
Annki
Hade hundar I många år, men kan inget om detta. Ville bara säga att jag tänker på er och lider med er. Hoppas allting går bra.
kryddan
jag vet ju inte jag heller - men vi brukar ge vår katt fil när han kräks eller matvägrar och är hängig. Verkar som om det stabiliserar lite - kanske kan hjälpa en stoppad mage också unsure.gif Annars är det nog bara paraffinolja jag hört också - men man ska vara lite försiktig och inte ge för mycket.
renate
Såg ditt inlägg inte föän nu,när min fina hade svår förstoppning och inget hjäpte så gav jag henne mikrolax som jag hade hemma dethjälpte på en halv timme och Fina var frisk.Om du inte har det hemma försök med en liten bit tvål,eller flytande tvål med lite vatten som lavemang det behövs ytters små mängt.Jag hoppas verkligen att det hjälper,vet hur orolig man är när djuren är sjuk.Mvh.Renate
Kajsa
Stackars din söta hund Felix, hoppas det ordnar sig imorgon.
Har inte något råd att ge, tyvärr. unsure.gif
Caprice
Stackars er... ohmy.gif
Paraffinolja (köper du på apoteket) hjälper, gav det till min katt när han var förstoppad!

Caprice
Ewa L
Hoppas allt är OK med Felix!! unsure.gif huh.gif

Både när mina barn och mina djur har detta problem har jag tagit till Messmör. Hade en klick i vällingen när de var små osv. Även djuren har med förtjusning tagit emot en tesked och det har alltid hjälpt.
gammelnalle
Även jag hoppas att det är bättre idag med katten (Felix.....) nja hunden då!!!
Vi väntar givetvis på en rapport !

kram till er bägge
*Felix matte*
Tack för alla råd och omtanke wub.gif

Nu har jag pratat med veterinären.... hon trodde att Felix kanske har fått diskbråck. Kanske därför magen inte funkar.
Han var "lite konstig" igår och likadant är det idag... Lite vinglig och går inte självmant. Han står där man ställer ner honom, lite kutryggig och tar inte ett steg. Tittar bara vädjande och ber att man lyfter honom i bädden.

Fick tid hos vet. på em.
Wargen
Hoppas det går bra! unsure.gif Nu kommer han ju till vet. men annars hade jag tänkt skriva Olivolja. Ett par matskedar fixar allt! (Allt maghårt alltså..)
Ewa L
Det låter inte roligt! Varken för dig eller Felix!!! Minns inte hur gammal han är, men om har får den diagnosen fastställd, hoppas jag att han går att operera. En av de hundar jag haft, hade det, opererades och blev jättebra.
Tänker på dig. wub.gif wub.gif wub.gif
pimpim
Hoppas också att det går bra med Felix hos veterinären. En kram till honom från mig. Tänker på er.

Pia
Fialotta
Åhhh...lider med er o Felix..
hoppas nu ni får en bra hjälp hos vet.

Skriv o berätta hur det går...tänker på er sad.gif

TrösteKramar wub.gif
petrea
Usch!! Lider verkligen med dig och Felix!! sad.gif

Vi hade en tax som fick diskbråck, han fick också problem med magen...
Fick hjälpa magen med olja och lättsmält mat..

Tyvärr blev han så dålig innan vi hann operera så vi fick ta bort honom.
Men han hade ovanligt dålig rygg enligt vet.

De flesta blir bra efter operation och träning.
Håller tummarna för dig och Felix!! wub.gif

Hälsn Petrea
yla
håller tummarna o skickar alla tankar till Felix o er
kör försiktigt nu o rapportera sedan hur det går
så jag får släppa tummarna sedan
kram o klapp
Eva i Skåne
Vi är många som tänker på dig och Felix wub.gif och väntar på att få läsa fortsättningen.
Hoppas ni snart är hemma igen med en bra diagnos.
Kramar till er båda
Viola
Lilla Felix - också här vi är många som håller tummarna för dej!

Mvh
Viola & Co
Betty
Håller tummarna så de är alldeles blå!
Hoppas det "bara" är förstoppning... unsure.gif
*Felix matte*
Felix och matte tackar alla rara människor som håller tummarna. wub.gif wub.gif wub.gif
Diagnos Släng av diskbråck, ischiasnerven i kläm
Han fick Kortisonspruta och skall ha kortisontabletter i 3 veckor.
Sjukskriven i 2 v.... inga promenader och inte leka med hundkompisar.
Nu ligger han och vilar här bredvid... det kanske syns på bilden att han har ont.

Betty
Åh så skönt att höra att det inte var värre! smile.gif
Min gamla Baloo fick samma diagnos en vinter för en massa år sedan. Veterinären sa att jag inte skulle ge värktablett om det inte var alldeles nödvändigt (diskbråcket läker fortare om han håller sig riktigt stilla och det gör han om han har ont...) sad.gif
Ge Felix en go' kram från mej, vi är många som varit oroliga för honom idag. wub.gif
Ewa L
Nu kan jag släppa tummarna och få någonting gjort idag då. Jätteskönt!!! wub.gif wub.gif
yla
ÅÅÅHH va skönt att de inte va värre
nu släpper jag ena tummen o håller den andra me hopp om att det inte gör allt för ont
lille Felix känner nog alla varma tankar som vi skickat till honom ,fast han ser ganska trötter ut den lille
klapp o kram till er
Tesa
...så gôtt att höra... har tänkt på er... hoppas allt blir bra nu
Susanna
Hej Felix matte och Felix!

Skönt att det inte var värre än så, även om släng av diskbråck är svårt. Min hund har också haft det. I två veckor tog vi det mycket lugnt, korta promenader, inga trappor, ingen lek etc. Och han blev helt bra efter det. Det var 4 år sedan och han har inte haft några ryggproblem sedan dess. Så jag tror att det kommer att gå riktigt bra för Felix. Om några veckor kan han busa igen! wub.gif I framtiden kan du, om du inte redan gör det, se till att han inte går i trappor. Det är aldrig bra för hundar.
Ge Felix en kram från mig och Moses hälsar också! wub.gif

Susanna
vickeva
Å så skönt att höra, såååå söt han är sen...
renate
Så skönt att det inte var värre med lille Felix,nu får ni håller er lugnt ett tag och gosa i soffan.Hoppas att Felix snart är på benen igen.
Kram till dig och Felix från Renate med hund och katter rolleyes.gif tongue.gif smile.gif
Fialotta
Åhh...va skönt att ni fick en förklaring...nu får han
vila och bli upppassad i 2 veckor...är man sjukskriven så är man smile.gif

Lille vännen så trött han såg ut...puss på nosen från mig smile.gif

Kram till er alla tre wub.gif
Eva St
KRYA PÅ DIG KRAMAR KOMMER HÄR
Eva St
pimpim
Känns skönt att det ordnar sig för lille Felix. Har tänkt på er under dagen. Hälsa till honom och ge honom en kram. Min katt Felix hälsar också wub.gif .

Pia
*Felix matte*
Ni är bara för underbart gulliga forumvänner! wub.gif wub.gif wub.gif
Man blir ju rentav rörd av alla vänliga hälsningar wub.gif

Felix mår redan mycket bättre... kan gå litegrann utan att "darra" av smärta smile.gif och så klart blir han uppassad biggrin.gif

Husses motionsrundor är också räddade... Felix kompis Manda följer med tills han blir frisk biggrin.gif wub.gif

Kram och blommor till er alla!
Sylvia
Vad bra att det inte var något allvarligt, men visst, det är inte roligt med bråck heller! Krya på dig, Felix och puss på svarta nosen från oss (katterna kanske inte vill pussas, ändå?? tongue.gif )
Viola
Vad bra för DEJ och för FELIX att allt reder opp sej.. rolleyes.gif rolleyes.gif
Vi är här också lättade för för ER skull..
Hälsningar
Viola & co
Annki
Hälsa Felix från mig också och säg att jag vet precis hur det känns! Så jag lider med honom. Tur att det går över fortare på hundar. Ibland önskar jag att jag vore hund, tror jag! Nospuss från Annki
gammelnalle
Härrrligt!!
Zonterapi brukar vara bra mot ischisás.. (hur det nu stavas) mitt under hälen brukar punkten sitta....
Tyvärr vet jag inte var den sitter på hundar!!!!
Betty
CITAT (gammelnalle @ 23-02-2004, 23:25)
Härrrligt!!
Zonterapi brukar vara bra mot ischisás.. (hur det nu stavas) mitt under hälen brukar punkten sitta....

Under tassarna kanske!!! laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif
gammelnalle
CITAT (Betty @ 24-02-2004, 01:20)
CITAT (gammelnalle @ 23-02-2004, 23:25)
Härrrligt!!

Under tassarna kanske!!! laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif

sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif DEN var riktigt dålig!!!!!!

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Bettson
Vad skönt att Lille Felix mår bättre. Det är så jobbigt när husdjuren är sjuka. Törs man säga att det nästan är värre än när barnen är sjuka.
Jag lägger ingen värdering i det utan mera att man inte kan förklara för djuren varför och vad man skall göra för att det skall bli bättre. Det är svårare att trösta helt enkelt.

Ge honom lite krya på dig klappar ifrån mig.
Bettson
vickeva
CITAT (Bettson @ 24-02-2004, 19:32)
att man inte kan förklara för djuren varför och vad man skall göra för att det skall bli bättre. Det är svårare att trösta helt enkelt.

Fast det kan man ju inte för små barn heller...
gammelnalle
CITAT (vickeva @ 24-02-2004, 19:36)
att man inte kan förklara för djuren varför och vad man skall göra för att det skall bli bättre. Det är svårare att trösta helt enkelt.

Protest!!!
Det kan man visst det!!!! smile.gif smile.gif smile.gif det du menar är nog ännu mindre saker så kallade bäbisar... men dom räknas inte ... tongue.gif tongue.gif tongue.gif
*Felix matte*
Kajsa...
Felix mår ganska bra nu... han kan tom "lyfta benet" ibland när han pinkar.
Men... han får framöver inte fortsätta ha kul, leka och kämpa med bästa kompisen ( Gordonsettern) Manda sad.gif
Fortfarande får han Kortison och vi hoppas att han så småningom skall kunna hoppa upp i sängen så han slipper väcka oss för att bli upplyft tongue.gif
Men så klart... vi gör det sååå gärna ändå. wub.gif
Kajsa
Så bra att det går åt rätt håll wub.gif
Eva St
Skönt att höra att ni är på rätt väg
Eva St
vickeva
CITAT (gammelnalle @ 24-02-2004, 21:17)
CITAT (vickeva @ 24-02-2004, 19:36)

Protest!!!
Det kan man visst det!!!! smile.gif smile.gif smile.gif det du menar är nog ännu mindre saker så kallade bäbisar... men dom räknas inte ... tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Mindre saker??????
Ja jag tänkte på bebisar... de räknas väl visst.....!!! mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon