Full version: Fläder
klematiss
Jag fick ett fläderträd i present. Men det har olika antal flikar på bladen, 5 och 7. Trädet ska bli 7 m står det men det har 3 grenar från roten, ingen riktig stam. Funderar på om jag ska kolla med affären där det är köpt. Någon som har koll på fläder?
merlin68
Äka fläder har vit märg medan druvfläderns är brun. Druvfläder är giftig! Du kan även dofta på bladen då den äkta flädern har viss fläderdoft. Bären hos druvflädern är röd medan äkta fläder har blåsvarta bär.
Aqvakul
Fanns det inte en etikett med det latinska namnet?
Huggorm
Finns det ens druvfläder att köpa?
*Stintan*
CITAT (klematiss @ 04-06-2011, 18:29) *
Jag fick ett fläderträd i present. Men det har olika antal flikar på bladen, 5 och 7. Trädet ska bli 7 m står det men det har 3 grenar från roten, ingen riktig stam. Funderar på om jag ska kolla med affären där det är köpt. Någon som har koll på fläder?

Fläder har man väl oftast som buske som kan bli väldigt stor så småningom. Tror knappast det säljs druvfläder (den gifitga) men fanns det ingen etikett med namn?
Kryddan03
Visst säljs druvfläder (Sambucus racemosa) - särskilt den flikbladiga gruppen. Jag har t ex sett sorterna 'Sutherland Gold', 'Plumosa' och 'Plumosa Aurea' på plantskolor. Varför skulle den inte säljas?
Huggorm
CITAT (Kryddan03 @ 04-06-2011, 20:49) *
Visst säljs druvfläder (Sambucus racemosa) - särskilt den flikbladiga gruppen. Jag har t ex sett sorterna 'Sutherland Gold', 'Plumosa' och 'Plumosa Aurea' på plantskolor. Varför skulle den inte säljas?

Tja, det är väll ytterst få som väljer druvfläder om de nu vill ha en fläder, den är ju lätt giftig medan äkta flädern kan användas till flädersaft. Dessutom växer druvflädern vilt överallt, åtminstone där jag bor. Den är nästan ett ogräs på hyggen och i lundar.
kerstin z5-6
Den gulbladiga? nää..
Kryddan03
CITAT (Huggorm @ 04-06-2011, 20:55) *
Tja, det är väll ytterst få som väljer druvfläder om de nu vill ha en fläder, den är ju lätt giftig medan äkta flädern kan användas till flädersaft. Dessutom växer druvflädern vilt överallt, åtminstone där jag bor. Den är nästan ett ogräs på hyggen och i lundar.

Tydligen finns det människor som väljer druvfläder eftersom den faktiskt finns att köpa... Det finns väl många dekorativa buskar som också är giftiga... Flikbladig druvfläder tror jag inte att du hittar "överallt" och kan knappast räknas som ogräs...

CITAT (kerstin z5-6 @ 04-06-2011, 20:57) *
Den gulbladiga? nää..

?
Huggorm
CITAT (Kryddan03 @ 04-06-2011, 21:01) *
Tydligen finns det människor som väljer druvfläder eftersom den faktiskt finns att köpa... Det finns väl många dekorativa buskar som också är giftiga... Flikbladig druvfläder tror jag inte att du hittar "överallt" och kan knappast räknas som ogräs...

Nej, den flikbladiga ser man knappast i naturen. Men finns även grundformen att köpa? Inte illa i sådana fall, men egentligen är det ju inte så konstigt för det är en ganska vacker buske.

Hur som helst tror jag varken äkta fläder eller druvfläder blir så mycket som sju meter hög, men äkta flädern är den mest storväxta av de båda så det tyder också på att det är en sådan som trådskaparen fått.
klematiss
Hejsan
Det står sambucus nigra på lappen som var med trädet/busken. Bladen är flikiga med 5 eller 7 flikar och vita små bollor som blommor.
Kryddan03
CITAT (klematiss @ 04-06-2011, 21:48) *
Hejsan
Det står sambucus nigra på lappen som var med trädet/busken. Bladen är flikiga med 5 eller 7 flikar och vita små bollor som blommor.

Sambucus nigra är "äkta" fläder. smile.gif

Då kan du - om den växer på ordentligt - kanske redan nästa år njuta av egengjord fläderblomsaft. För jag antar att du inte har så mycket blom på den nu? smile.gif
klematiss
Några blommor är det ju, men inga mängder. Det ska bli gott med flädersaft nästa sommar! Nu är det ju bara att bestämma var den ska stå. 7 meter låter ju väldigt högt. Vet någon om den växer snabbt? Blir den vid också tro?
Huggorm
CITAT (klematiss @ 04-06-2011, 22:11) *
Några blommor är det ju, men inga mängder. Det ska bli gott med flädersaft nästa sommar! Nu är det ju bara att bestämma var den ska stå. 7 meter låter ju väldigt högt. Vet någon om den växer snabbt? Blir den vid också tro?

7m är en överdrift, eller kanske vad den blir nere på kontinenten. 4-5m är nog vad den max når upp till här i Sverige. Den blir gärna ganska vid, men det går fint att stamma upp.
Aqvakul
Räkna med ca 4 m hög och ca 3 m bred som mest...
Kryddan03
Nej, sju meter skall man nog inte hoppas på här i Sverige.

Sedan kan man ju hålla efter den lite också. Fläder tål beskärning bra. Dessutom blir det ju lättare att skörda såväl blommor som bär (om man hinner före fåglarna som älskar fläderbär) om man inte låter den ränna iväg. wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 04-06-2011, 21:10) *
Men finns även grundformen att köpa? Inte illa i sådana fall, men egentligen är det ju inte så konstigt för det är en ganska vacker buske.

Vi har den i grossistlistorna alltså den rena arten, så nog finns den att köpa. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon