Rosknoppen
04-06-2011, 20:37
Hej!
Vi har en rondell framför vårt hus där vi har gjort den som en liten kulle med natursten runt kanten. Men vi funderar på vad vi kan ha på kullen som är lättskött? Den är solbelyst i stort sett hela dagen. Kan det vara problem att vattna växter på en kulle? Först tänkte vi ha gräs på kullen med en låg vid kruka på toppen med någon buske och blommor i. Men då det kan bli problem med att få gräset snyggt där då den inte går att klippa med klipparen tänkte vi kanske ha några växter/buskar/blommor där istället. Gärna perenner. Alla förslag är välkomna!
Nävor! Finns många olika färger och storlekar.
kerstin z5-6
05-06-2011, 10:27
Du kan välja bland ett stort utbud av perenner.De solälskande sorterna gillar alla både väldränerat och soligt läge.Bara du vattnar första säsongen.Välj några färgnyanser du gillar så är det lättare att ge fler tips om du vill ha det
Rosknoppen
05-06-2011, 13:04
Jag glömde skriva att jag bor i gränsen till zon 3-4. Det är rätt så blåsigt här. Ja, nävor låter som ett intressant förslag. Skulle vilja ha något marktäckande. Har funderat på marktäckande rosor också. Någon som har erfarenhet av dem? Jag tycker det är svårt att veta hur jag ska kombinera växter på ett snyggt sätt.
kerstin z5-6
05-06-2011, 19:28
Om du har blåsigt kan du välja växter som blir högre , men inte jättehöga.De bör också ha stadiga stjälkar, som tex rosenflockel för höstblommning
Tänk på att välja växter med blad som är olika och blomformer som inte är de samma så får man ett mer harmoniskt intryck
Plantera gärna perenner i grupper dvs 3,5, 7 av samma tillsammas inte en o en o inte på rad.
Glöm inte att plantera vårlök i höst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.