mariaed
[attachment=61304:bild.JPG]

Hej!
Håller på att flytta om växter i vår trädgård. Denna och en till likadan har stått under en rönn och bakom andra växter. I fjol flyttade jag fram denna i solen men jag har aldrig sett den i blom. Är det någon som vet vad det är för en växt? Kommer den att blomma överhuvudtaget?
Krolliljan
Ser ut som en daglilja.
Hur såg rötterna ut när du flyttade den?
Om det är en daglilja så har jag några som kan tjura ordentligt när jag flyttar dem . En sort blommade inte på fyra år.
Du kan ju prova att dela den nästa vår eller till hösten.
mariaed
Hej Krolliljan och tack för ditt svar!
Jag är inte helt säker för jag tog en rejäl rot/jordklump med växten när jag flyttade den. Men jag misstänker att du hade en anledning till din fråga. Vad är det för skillnad mellan om det hade varit vanliga rötter eller dessa små klumpar som man ser på t.ex Irisen?

Har du någon aning om vilken färg det kan tänkas bli?

Jag har en annan växt (lilja) som har längre smala blad och blommar i höga blå blommor. Jag har delat på en sådan och flyttat på en del, den andra fick stå kvar. Den jag flyttade blommar inte men det gör den som står kvar....

4 år säger då? Ja det är tur det är annat som blommar runt omkring..

ingrids
Håller med Krolliljan om daglilja och skulle rekommendera delning till hösten. Att den blir för tät kan nämligen också påverka blomningen negativt. Sen finns det ju daglilja och daglilja - min fulva har aldrig tjurat utan blommat året efter plantering/delning.
Krolliljan
Din andra "lilja" kan det vara en strandiris

Blommar den inte nu så kommer den nästa år. Jag flyttade vita sådana i höstas och det kom bara en blomma nu. Jag har flyttat dem förr och det kan hoppa över en blomning
Monica zon 1
Förlåt men måste bara fråga:

Krolliljan - vit strandiris! Låter UNDERBART, har aldring sett, har du möjligtvis någon bild?
Har själv flera "vanliga" blå strandirisar, de har blommat fantastiskt i år även om bladlössen livnärtsig ordentligt där under några veckor.

Monica zon 1
Krolliljan
CITAT (Monica zon 1 @ 09-06-2011, 20:48) *
Förlåt men måste bara fråga:

Krolliljan - vit strandiris! Låter UNDERBART, har aldring sett, har du möjligtvis någon bild?
Har själv flera "vanliga" blå strandirisar, de har blommat fantastiskt i år även om bladlössen livnärtsig ordentligt där under några veckor.

Monica zon 1

Hittade gamla bilder. Den har inte slagit ut än i år.

Monica zon 1
CITAT (Krolliljan @ 10-06-2011, 07:16) *
Hittade gamla bilder. Den har inte slagit ut än i år.

De är verkligen lika snygga som det låter. Super fint!
Nu blir jag också så där hemsk som någon annan skrev om i ett annat inlägg "VILL HA, VILL HA, VILL HA..."
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon