Full version: Kompostkvarn
ricco52
Köpte en Stiga Bio Cuiet för drygt en månad sen. Det utlovades på skylt i affären att den skulle klara 45mm
I handboken har det prutats ner till 40 mm Kvittar för den klarar inte det heller. Fastnar ideligen och man får backa loss även om grenarna är ca 20-25mm och färska. Plastbit lossnat i kvarnen, ingen skiss i bruksanvisningen som visar hur man får i sär kvarnen för att komma åt den. Funderar på att packa ner och reklamera.
malcolm
Tycker jag absolut att du skall göra och kräv ett återköp, Stigas produkter är generellt undermåliga och jag har erfarenhet av deras gräsklippare och en elkedjesåg plus att jag känner flera som haft problem med deras grejor.
Tapio
Halaj!

Stiga är ett lågprismärke. Jag har en Stiga gräsklippare och den är hur smäckig som helst.
Men klarar maskinen inte det specen påstår är det ju inte mycket att diskutera reklamera sk**en.
Jag skulle nog ta med mig en bra pinne och visa dem att maskinen stannar/kvävs ifall det blir tjafs.

//T
malcolm
Lite märkligt är det, den gräsklippare som familjen hade vid sommarstugan på Öland var en Stiga med Briggs & Strattonmotor och hemmaklipparen är en Klippo också med B & S-motor. Klipparen på Öland fick man ägna en halv dag åt varje sommar för att få igång medan Klippon alltid startar på första rycket även efter vinteruppehållet. Samma fabrikat på motorn alltså men ändå så olika tillförlitlighet, kan ju vara så att Stiga tillverkar motorer på licens eller så finns det olika kvalitéer på motorerna... Kommer hur som helst aldrig att köpa någon maskin som det står Stiga på och då får det vara hur billigt som helst. De skall nog hålla sig till bordtennisbord och racketar.
HakanS
Stigas kompostkvarn har en inställningsskruv på sidan. Skruva på den tills du hör eller ser att kuggarna precis går ihop. Detta gör du naturligtvis med maskinen igång. ( Se bruksanvisningen)

Jag antar att ditt problem ligger i att maskinen inte hackar materialet i små bitar utan att det kommer ut på undersidan i form av en hel gren med anvisningar där grenen skulle ha klippts?

Man hör tydligt när valsarna (kuggarna) når varandra. Valsarna ska ligga så nära varnadra att man hör att de skaver. En rekommendation är att du låter färska, grövre grenar ligga på tork innan du kör dem i kvarnen.

Problemet med denna produkt brukar inte vara själva klippningen utan mer att maskinen överhuvudtaget inte startar. Monteringsslarv från fabrik.

Stigas kvalitet har under de senaste tio åren sjunkit och det beror nog till stor del på att det slarvas i monteringen men också på klent undermåligt materiel i produkterna.

Kontakta din säljare, maskinen åtgärdas eller byts ut på garantin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon