Full version: Så vaxbönor?
Emelita
Hej,

vi bor i zon 2-3 någonting några mil ovanför Göteborg och vi har ingen jordtermometer så vi undrar om nån i trakten har mätt temperaturen? Vill inte så våra vaxbönor och störbönor för tidigt.
Vi har ett upphöjt land och kommer ha fiberduk på.

Tror ni vi kan så dem nu?
rosita
Med upphöjd bädd och fiberduk går det säkert bra!

Jag odlar i zon 1 och har redan bönor som är ca 10 cm höga.
Emelita
Okej, då sår vi lite bönor nu då. smile.gif
Iren
Jag sådde för 10 dagar sen och inget har kommit upp, fast vi har haft det varmt... Är dom sega i starten eller??
Shabbadang
CITAT (Iren @ 05-06-2011, 13:56) *
Jag sådde för 10 dagar sen och inget har kommit upp, fast vi har haft det varmt... Är dom sega i starten eller??

De kan ha ruttnat om det varit kallt eller fuktigt i jorden. Nu när det är så varmt ska man skynda sig att så, nu gror de snabbt.
För att vara säker på groning kan man luckra extra mycket i jorden och lägga plast ovanpå tills de börjar komma upp.
trädgårds-nina
Jag sådde den 28/5 i zon 2 och mina bönor har kommit upp ca 5 cm. Jag lägger alltid bönorna i vatten en natt innan sådd, då ska groningen gå snabbare. Sedan är det bara att vattna och längta, och hoppas att inget odjur äter upp de små plantorna som det hände ett år för mig.
Åsa, mälardalen zon 2
Mina kom upp på en vecka nu i värmen, odlar i tung lerjord och det var Lidls billiga fröpåsar jag använde, jag har dock fått vattna en hel del det har ju varit så varmt och blåsigt samtidigt så det har ju torkat snabbt.

Ingen blötläggning el annat behövde jag göra
Shabbadang
Det finns en viss risk med blötläggning och det är om det skulle bli kallt väder. Då ruttnar de lättare. Men är det varmt så går det förstås fortare med blötläggning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon