JP - zon 1
22-02-2004, 21:33
Hej!
Jag har flera gånger fått tipset att lägga gräsklippet i rabatterna och i trädgårdslandet. Det har vi gjort vid två tillfällen. Nu till det stora problemet. Efter ett tag börjar det växa gräs där vi lagt klippet. Vad gör vi för fel????
Hälsningar Jenny
Ingrid på Västkusten
23-02-2004, 08:17
Du har lagt dit gräs med fröer i skulle jag misstänka. Klipp gräsmattan oftare så den inte går i frö.
Plus lägg tjockare lage rmed gräsklipp och förnya ofta.
Hälsar Ingrid
JP - zon 1
23-02-2004, 21:18
Hej!
jag har också misstänkt att det funnits fröer i gräset. Vi klipper det 2-3 ggr/v och har lagt ett lager med ca 5cm gräs. Hur tjockt ska vi lägga?
Hälsn. Jenny
Susanne i Linköping
23-02-2004, 23:03
Jag har också fått gräs som växer (i krukorna) där jag lagt gräsklipp. Eftersom jag är rätt säker på att det inte fanns några frön i klippet tror jag att gräset, som var klippt med motorgräsklippare, i viss mån rivits upp med rötterna och att det alltså fanns med en del "hela" gräsplantor i klippet.
Gräs växer annars lite överallt i mina land, även där jag inte lagt gräsklipp, så jag tror det ligger en hel del gamla frön i jorden hos mig.
kerstin z5-6
23-02-2004, 23:41
10-20 cm gräsklipp behövs för att hålla ogräs borta i rabatter -i krukor använder jag det inte
Detta har hänt hos mig också - jag använder ängsgräs som täckning. Numera klipper jag av blommorna (fröställningarna) och lägger dem i varmkomposten. Resten används på barjord i odlingar och krukor.
Ingrid på Västkusten
24-02-2004, 07:45
minst 10 gärna MER med grästäckning. Gror elelr inte beror på hur blött man håller det, hur mkt sol det är etc etc.
Börja med 10 cm -> när det har sjunkit ihop lite lägg igen :-) jag har sällan problem med detta själv att det gror. Kan vara den ständiga påfylklningen som gör det.
Hälsar Ingrid
JP - zon 1
24-02-2004, 19:45
Hej!
Jag ska försöka enligt era råd i år också. Lyckas jag inte i år heller, så blir det aldrig några mer försök med gräs. (Jag håller nämligen på att bli tokig

på att rensa gräs där det inte ska vara någo - man har ju nog med ogräs att försöka dra bort)
Håll tummarna!
Hälsn. Jenny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.