Rigoletto
Hej!

Jag har precis övertagit en rossamling av en vän. Bl a ingår en Rosa glauca, 'Carmenetta' - men det är väl samma som vildrosen Rosa glauca!?

Först och främst hoppas jag att den klarar omplanteringen, men sedan undrar jag hur jag kan beskära den, för just nu består den endast av en 1,7 m lång pinne med några blad på toppen. Hur kan den beskäras och när kan jag göra det, blir det nästa år?

Jag skulle gärna vilja ha den så liten och så tät som möjligt. Eller ska jag kanske fortsätta att ha Carmenetta så här, nu ser hon ju ut som ett uppstammat rosträd (förutom att det inte är så mycket bevänt med själva kronan...)?

Med vänlig hälsning

Ann
svennis
Nu blir jag inte populär men klipp ner den.
Min 'Daggros' kommer långa skott från marken. En paraply med den blir inte bra.
'Carmenetta' nytt för mig.Den finns väl en vit oxå. Jag har fått den från Roskraft.

Vanlig Glauca...

R Glauca.JPG

Rigoletto
Vanlig glauca var väldigt fin!

Jag kommer att klippa av den, ca 1 dm ovan jordytan, och sedan får vi se vad som händer.

Nu har jag fått reda på att 'Carmenetta' inte är en ren daggros, utan Rosa glauca x Rosa rugosa. Men till utseendet ska den mest likna Rosa glauca.

Med vänlig hälsning

Ann
svennis
CITAT (Rigoletto @ 06-06-2011, 19:56) *
Vanlig glauca var väldigt fin!

Jag kommer att klippa av den, ca 1 dm ovan jordytan, och sedan får vi se vad som händer.

Nu har jag fått reda på att 'Carmenetta' inte är en ren daggros, utan Rosa glauca x Rosa rugosa. Men till utseendet ska den mest likna Rosa glauca.

Med vänlig hälsning

Ann

Oj! Oj!
Du gör helt rätt, klipp ovanför ett öga.
Går det åt-- får du 2 nya av mig,
Men den måste ha H2O, vatten.. shy.gif Meen kan du få en blomma på pinnen innan är det OK
Carmenette verkar QL, spännande
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon