catlady
Jag har ett gammalt otätt växthus på 80 kvm, där ungefär 1/3 av rutorna är sönder eller borta, och det finns ingen plan på renovationer. Det går hur bra som helst att odla saker om sommaren, men jag skulle vilja ha något mer permanent och mer lättskött. Alltså undrar jag vilka perenner som skulle kunna tänkas må bra där. På sommaren blir det vissa dagar 35-40 grader där inne, och på vintern blir det -15 vissa nätter.

På något mirakulöst sätt har mina två vinstockar överlevt, och en frösådd Belladonna som blivit stor som ett helt buskage. Men t.ex. medelhavsväxter som citrus, oliv, fikon etc, är helt omöjligt. De fryser ihjäl eller möglar. Jag hade ett känguruäpple som överlevde den milda vintern för 3 år sedan, men vintern därpå strök den med. Så jag funderade på perenner, där allt ovanför jord dör bort under vintern. Men då måste det vara en perenn som klarar mycket höga temperaturer under sommaren.

Har någon något bra tips?
kerstin z5-6
perovskia och Limonium latifolium
catlady
Min favoritfärg! Ska genast kolla upp. Tack för tipset!
kerstin z5-6
Du kan även testa Stockrosor de blir ju pampiga där inne- och vill ha skyddade bladrosetter under vintern.Ett par granruskor över strax innan snön faller så de slipper för het vårsol.
Alexander-VG-zon3
härdig yucca och frilandskaktusar kanske ?

pampasgräs ? finns ju många fukt känsligare som säkert skulle fungera bra, mjukakantus kanske ockås skulle kunna trivas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon