Monarda
Ganska dumt att stoppa tummen i den elektriska grässaxen. tummenupp.gif Jag var den femte samma dag som kom in till akuten och som hade skadat sig i trädgården. Så var försiktiga hör ni, håll fingrarna i styr.

[attachment=61318:P6030653.jpg]

Aqvakul
trostar.gif kompiskram.gif
Helen i Piteå Zon 5
Nämen usch då! Stackars dig! Hoppas fingret läker snabbt.
Ja, för kroppen är skaderisken ganska stor vid trädgårdsarbete men för själen är den läkande smile.gif
gnon49
En olycka kan hända den mest försiktige. Samtidigt så underlättas ju arbetet av alla nya elektriska trädgårdsredskap. Fast jag bytte till en laddbar grästrimmer
för jag kände mig lite obekväm med elsladden ringlandes i gräset. Annars är det nog motorsågen jag har störst respekt för. Men allt i trädgården som har vassa knivar utgör ju en viss risk. Och i regel är det fingrarna som som drabbas.
mamamaggan
kompiskram.gif crying.gif

Hoppas det läker snabbt och inte ställer till problem.

Trädgårdsarbete är farligt , det vet min man. För en del år sedan skulle han ta bort en stor sten som låg nästan mitt i gången till uthuset. Han grävde och hade sig , så skulle han ha tag på en hävstång för att få upp den .

Han fick tag i en ganska grov och lång trädstam , stack in den under stenen och hängde sig i andra änden .

Stammen gick av , det fanns en liten liten bit av en avhuggen gren kvar som slog hål i huvudet på honom. Det blödde bra så vi fick åka till akuten.

Nu var det bara ett ytligt sår så de plåstrade om honom och så fick vi åka hem. Han hade ont i huvet i flera dagar men såret läkte bra på någon vecka.
Anna-Karin Lundberg
Jag höll på och rensade i trädgården, körde sly i kompostkvarnen. Sågade av grenar från de grövre stammarna. Det började bli kväll och jag var helt slut. Skulle bara göra det sista och ska såga loss en mjuk och seg gren från stammen, borde använt sekatören, men den låg på marken,sågen hade jag i handen. Den vassa grensågen hugger tag i grenen och fastnar så jag rycker till för att få av grenen. Dumt nog höll jag i stammen med andra handen, så när grenen sågades av så slinter jag med såghanden och skär upp ett rejält snitt i handleden på den hand som håller i stammen.

Ett riktigt "självmordssnitt" som man ser på TV, minst fem cm långt och rakt igenom huden, så man kunde titta in. Det såg ut som man sett på skönhetsoperationer på TV, huden av, fett, senor och muskler låg fint och rosa där under. Sen kom blodet. Jag hade en ofantlig tur som inte snittade upp pulsådern, det var bara rakt igenom huden men inget under den skadades.

Det klantigaste är att jag gjort det igen, fast den här gången var det bara fingertopparna på pekfingret och långfingret som höll på att skalas av. De där grensågarna är väldigt vassa och ett slint gör långa och djupa sår!
pleximaster
Klippte mig med boxbumssaxen i höger pekfinger sedan körde jag skruvdragaren i vänster pekfinger. Jag har mosat naglarna på ena lillfingret och ett långfinger... det är härligt med vår och trädgårdsarbete... smile.gif

Hoppas att går väl!

mvh plexi
HelénE
Det där gjorde jag nästan förra sommaren, men det blev bara yttersta fingertoppen som tur var så jag kunde plåstra om mig själv, men elektriska klippsaker är farliga saker.

Hoppas det läker fort.

Helén
Monarda
Tack alla, det verkar gå bra med läkningen. Har i alla fall inte haft ont, farbror doktorn tröstade mig med att det var för att jag skurit av nerverna!
Men skam den som ger sig, med engångshandskar och häfta kommer man långt. Går ju inte att lägga ner verksamheten den här tiden på året.

Och så mår man lite bättre av att höra andras bravader.
malcolm
Jag gjorde bort mig en midsommarafton för många år sedan på 80-talet, Jag och min dåvarande fästmö hade en stuga på Öland och hade bjudit med ett annat par för att fira midsommar. det tog dock ovanligt lång tid att köra dit då det var stark trafik, 10 timmar istället för sex. Stugan hade inget kommunalt vatten utan en grävd brunn med pump i ett ytterrum på hörnet som också fungerade som förråd. Eftersom vi kom fram så sent så drog jag inte igång vattnet då utan väntade till dagen efter (midsommarafton). Sagt och gjort, lastade ut allting för att komma åt pumpen som stod längst in och ställde lien utanför dörren med eggen uppåt med påföljd att jag trampade på den på vägen ut. Inte rakt på iof. sig men den skalade av skinnet ända ner till köttet på hälen som en osthyvel. Aj, aj, aj. Tur vi hade bekanta med oss som kunde köra, först blev det en resa till Borgholm (4 mil) men där kunde de inte behandla sådant så det blev till att fortsätta till Kalmar (3 mil till) där de bara kunde konstatera att det inte gick att sy fast den dinglande biten då det gått för lång tid och att det kommit in smuts i såret. Fick ett rejält bandage runt foten och sedan fick vi åka tillbaka, midsommarafton blev en pina, kunde varken gå eller stå och tillbringade det mesta av kvällen på en solstol där jag kunde ha foten hängande utanför. Hade så ont att jag inte kunde äta och någon snaps blev det inte och våra bekanta fick köra bilen hem då jag inte kunde stödja på hälen (gasfoten).

Var sjukskriven hela sommaren därefter och fick dagligen gå till vårdcentralen för att få såret omlagt, efter detta har jag en enorm respekt för liar (heter det så i plural?) och den vid stugan blev upphängd på väggen istället
Monarda
Jösses, Malcolm sick.gif! Den blir svår att toppa! Och här sitter jag med en ynka fingersnutt. blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon