Tusen takk for svar igjen.

Det er trist at det skal være så få gode nordiske plantebøker. Det finnes da mange dugelige mennesker som godt kan skrive og har kunnskap til å lage gode bøker for våre forhold. Det virker bare ikke som om forlagene prioriterer dette. Og å oversette fra engelsk er jo veldig dyrt - og - som vi vet, det blir ikke alltid helt riktig for våre forhold.
Det som er trist med bøker er jo at de blir utdatert veldig fort. Det kommer stadig nye plantesorter i handelen, men de finner vi jo ikke i bøkene. Jeg skulle ønske at det var et skikkelig internettsted hvor slike oppdateringer ble innlagt, hvor vi kunne søke og få svar. Men det er vel ikke forfattere/forlag osv. interessert i, for da tjener de jo ikke penger. Det er en rar verden. Og jeg sitter fortsatt og er frustrert.
Et eksempel: Det finnes en god planteskole her i Norge som har et visst utvalg av dagliljer. Da jeg kjøpte Encyclopedia of Daylilies, sjekket jeg hvor mange av sortene som sto i den boken. Det var ikke mange!!! Det er klart at man ikke kan få med seg alt i en bok, men at det var så få!!! Skulle f.eks. ønske at det fantes en nordisk bok om dagliljer, hvilke som trives i vårt klima osv. osv. Leser man en bok fra USA, så er både soner og herdighet og lys/skygge ganske forskjellig. Da er det ikke lett å bli klok (sukker jeg, lettere oppgitt).
Uansett, dette var en digresjon, men det er kanskje andre som lengter like mye som jeg etter gode bøker.
Gustavsens rosebøker har jeg ønsket meg lenge, nå må jeg bare begynne å spare. For billig er det ikke. Vel, tusen takk så lenge alle sammen. Er det noen flere som har gode tips, så legg dem inn her.