AnneG
Hei alle sammen. Jeg er norsk og bor rett ved svenskegrensen. Nå har jeg sett at det blir bokrea tirsdag 24. februar. Men jeg mangler katalogen, og jeg finner ingen oversikt på nettet. Har dere noen gode tips om bra hage-/blomsterbøker som jeg kan kjøpe? Jeg har sett på forskjellige nettselskaper, men de selger ikke utenfor Sverige, så derfor tenkte jeg å ta meg en tur til bokhandleren. Det hadde vært fint med svar så jeg slipper å ta turen for ingen ting.

Hilsen AnneG
Sylvia
Corneliussons Växternas nämn är förstås ett måste om man inte har den redan. Den försklarar vad de latinska namnen betryder. 199,- hos Bokia var det väl... orkar inte leta upp katalogen...
Prismas Stora bok om trädgårdsskötsel och Årosmas stora trädgåtrdsbok för 139,- hos Åhlens är kak om man inte redan ahr dom.
Sedan är Lena Israelssons Köksträdgård också ett måste för den som odlar ätbart.
Dofternas trädgård är förstås underbar... det finsn mer men minns inte alla utantill!
Välkommen till denna sidan av gränsen och handla, Anne!
Åsa, mälardalen zon 2
Det är ganska magert med trädgårdsböcker på rean men Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson är en bra och tidlös bok som håller länge.
Kanske inte riktigt trädgårdsbok men Sannas likörbok finns med på rean (åtminstone i Akademibokhandelns katalog), en av mina favoriter. Något kul ska man ju kunna göra med det man skördar i trädgården.

Annars så verkar det vara en uppsjö med div. kokböcker på rean.

Några av bokreakatalogerna finns på nätet det är bara att gå in på bokkedjornas hemsidor

ex.
http://www.bokia.se/index.asp
(klicka på den lilla rutan långt ner på höger där det blinkar bokrea)

http://www.ugglanisverige.se/

http://www.ahlens.com/

Akademibokhandeln verkar inte ha någon katalog utlagd på nätet.
Helena o
Hittade några nätfirmer också

Adlibris

och även Cdon

Har reaböcker.

Helena
AnneG
Tusen takk for svar, alle sammen. Jeg hadde en god del av de mest interessante hagebøkene fra før av. Men jeg gir aldri opp. Kjøper en del på Amazon.com, men det blir jo bare engelske bøker. Jeg synes norske/svenske bøker er mye mer spennende fordi oversetterne har tilrettelagt for våre spesielle forhold, soner osv. Og i Sverige oversetter dere mange flere hagebøker enn i Norge. Jeg er spesielt interessert i type av Encyclopedia, dvs. store verk om planter, eller kun en spesiell plante. Jeg har allerede Encyclopedia of clematis og Encyclopedia of daylilies. Vanlige hagebøker som omhandler det meste har jeg mange av. Nå vil jeg ha det spesielle. Er det noen som har ideer om bra bøker de vet om, så ønsker jeg også å høre om det. Så kan jeg kanskje kjøpe litt selv om det ikke er bokrea.
Sylvia
Kanske Odlas avdelning Trädgårdsböcker kan vara till någon hjälp? Där har jag gjort en massa bokrecensioner som du ju kan titta:
Bokrecensioner
Åsa, mälardalen zon 2
Om du är intresserad av tjocka praktverk med bra innehåll som handlar om speciella växtslag är dessa utmärkta böcker.

Rosor för Nordiska trädgårdar del 1 + 2 av Lars-Åke Gustavsson

Och såklart Släktet Klematis av Magnus Johnson. Vet att den säljs av Internetbokhandeln. +Man kan nog fortfarande även skicka efter den direkt från Magnus Johnsons plantskola AB
http://clematis.sunstone.se/en/contact.html

Tyvärr är ingen av dessa reaböcker.

De flesta svenska internetbokhandlare verkar endast skicka inom sverige men denna verkar skicka till andra länder också. Har tyvärr aldrig själv skickat efter från denna firma.

http://www.sundaybooks.se/index.htm

(kan även tillägga att även om vi i Sverige har ett stort utbud vanliga trädgårdsböcker, så har vi knappt några vettiga moderna yrkesodlarböcker. Dessa får vi skicka efter från Norge ex. på böcker jag har köpt Plantedyrking i regulert klima och Fruktdyrking. På jobbet har vi även böcker som plantskoledrift m fl. Det är tråkigt bara att det ska vara så dyrt och krångligt att handla mellan sverige och norge pga att man då handlar med ett land utanför EU)
AnneG
Tusen takk for svar igjen. smile.gif Det er trist at det skal være så få gode nordiske plantebøker. Det finnes da mange dugelige mennesker som godt kan skrive og har kunnskap til å lage gode bøker for våre forhold. Det virker bare ikke som om forlagene prioriterer dette. Og å oversette fra engelsk er jo veldig dyrt - og - som vi vet, det blir ikke alltid helt riktig for våre forhold.

Det som er trist med bøker er jo at de blir utdatert veldig fort. Det kommer stadig nye plantesorter i handelen, men de finner vi jo ikke i bøkene. Jeg skulle ønske at det var et skikkelig internettsted hvor slike oppdateringer ble innlagt, hvor vi kunne søke og få svar. Men det er vel ikke forfattere/forlag osv. interessert i, for da tjener de jo ikke penger. Det er en rar verden. Og jeg sitter fortsatt og er frustrert.

Et eksempel: Det finnes en god planteskole her i Norge som har et visst utvalg av dagliljer. Da jeg kjøpte Encyclopedia of Daylilies, sjekket jeg hvor mange av sortene som sto i den boken. Det var ikke mange!!! Det er klart at man ikke kan få med seg alt i en bok, men at det var så få!!! Skulle f.eks. ønske at det fantes en nordisk bok om dagliljer, hvilke som trives i vårt klima osv. osv. Leser man en bok fra USA, så er både soner og herdighet og lys/skygge ganske forskjellig. Da er det ikke lett å bli klok (sukker jeg, lettere oppgitt).

Uansett, dette var en digresjon, men det er kanskje andre som lengter like mye som jeg etter gode bøker.

Gustavsens rosebøker har jeg ønsket meg lenge, nå må jeg bare begynne å spare. For billig er det ikke. Vel, tusen takk så lenge alle sammen. Er det noen flere som har gode tips, så legg dem inn her. smile.gif
Tittiluringen
Hej!

hjälp! hur missar ni Akademibokhandelns bokrea katalog?
www.akademibokhandeln.se

ligger som pdf och att läsa direkt....

Kram Tittiluringen wub.gif
(undrar om jag avslöjade min arbetsplats nu med min panik *ler*)
Nutten
Undrar också hur ni missade den? Var inne och tittade nån vecka i förväg bara för att få koll på vad som komma skulle!

biggrin.gif
Hannele
En hel del finns det... väntar ibland på ½ reapris tongue.gif
Virgo
Passa på nu ! Skynda o fynda 50% rabatt på reapriset t.o.m. söndag

Köpte 2 böcker idag bonsaiboken och köksträdgårdsboken
120 spänn för båda och imorrn tar jag en tur till de andra bokhandlarna för att göra kap. (inte bara trädgårdsböcker)
Eva i Skåne
Ja smile.gif . Imorgon ska jag också försöka fynda. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon