Ålgryte
05-06-2011, 20:26
Att en av mina rosor är en pimpinell har jag lärt mig här på Odla - men vilken sort är det?
Den blommar just nu med doftande vita blommor
Är det Finlands vita?
Pimpinell
Det ser ut att vara Finlands vita ros.De blommar nu.
Ålgryte
08-06-2011, 20:00
Tack för svaret Renate
Är Finlands vita ros en vildros? Är alla pimpineller vildrosor? Ska de klippas ner på våren liksom de rotäkta rosorna?
Ezereht
08-06-2011, 20:50
Finlands vita är en hybrid av en vildros som jag fattat. Men den beter sig likadant som orginalet vad gäller växtsätt. Den ska inte klippas alls.
Ålgryte
12-06-2011, 13:40
Så skönt att jag inte behöver klippa den taggiga busken ! Har försökt binda upp den så att den inte tar upp hela trädgårdsgången
Håll efter den för den skjuter massor av rotskott och rensa bort rotogräs (gräs) inuti den regelbundet för annars blir det omöjligt att få bort det. Den är ljuvlig när den blommar runt midsommartid. Här på Åland kallar vi den midsommarros.
Jag har haft en hel häck av dem men just tagit bort hela häcken med grävskopa och återplanterat några skott för den tog över helt och växte in i grönsakslandet så i år blir det inga vita midsommarrosor. Däremot blommar en släkting den lilarosa 'Poppius'.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.