Det finns ju äppelplockare, eller vad de nu kan tänkas heta, men finns det något smart hjälpmedel för körsbär? Vi har fyra gamla höga körsbärsträn på vår tomt, men de står i en sluttning och det är svårt att ställa stege då den omkringande vegetationen består av buskar, snår, staket och stenbumlingar. I år hade jag hoppas kunna hitta på nåt smart sätt att få ta en del av bären som hänger som tjocka klasar lite högre upp än man annars når:)
Tar även emot alla tips på hur jag kan skydda frukten från att bli kråkmat. Förra året plockade jag en spann bär och tänkte vänta ytterligare ett par soliga dagar innan jag plockade resten (av det man kan nå), men så hade kråkfåglarna också väntat in precis den där rätta dagen. När jag kom ut med min spann, satt hela västra götalands kråkarmé i mina trän och hade precis ätit sig mätta på min frukt...
De nedersta grenarna kan man lätt hänga bärnät över, men längre upp då? Ska man kanske försöka få dit nåt nät, eller snarare nån duk med hjälp av en lång pinne? Det måste ju vara någonting som inte fastnar i grenarna för mycket, så att man lätt får ner det igen med pinnen. hm...
mamamaggan
05-06-2011, 22:51
Kan man inte använda fiberduk att skydda bären med ? Bara en undran .
GrönAnna
06-06-2011, 20:57
Precis denna frågan har jag också funderat på hela helgen, så jag kommer att följa tråden med spänning! Köpte bärnät i höstas eftersom jag bara fick smaka en enda (!) bigarrå förra året, fåglarna hade länsat det lilla som fanns

. I år blir det betydligt mer bär ser jag, men jag kan för mitt liv inte komma på hur jag ska få upp nätet för att skydda dem

Mitt träd är inte särskilt stort och därför kan jag inte ställa en stege mot det, men det är för högt för att jag ska kunna "kasta" nätet över det....
Fotograf Johanna
06-06-2011, 21:36
[attachment=61374:blogg_138.jpg]
Här är mitt fångstredskap. Ett kvastskaft, en avsågad pet-flaska och en gaffel.
Eva i Västerås
07-06-2011, 09:22
Johanna: Vilken tjusig körsbärsplockare!
Nät över träd:
Om man är två personer och knyter fast något med lite tyngd i nätets hörn kan man kasta nät över rätt så höga träd. Akta huvudena bara.
CITAT (Fotograf Johanna @ 06-06-2011, 22:36)

[attachment=61374:blogg_138.jpg]
Här är mitt fångstredskap. Ett kvastskaft, en avsågad pet-flaska och en gaffel.
Så fiffigt! Du får ta patent på den:-D
om man ändå kunde göra det (att kasta nätet över alltså)! Våra körsbärs träd är en sisådär 6-7meter höga och angränsar till en massa andra träd och växtlighet. Det blir att hänga nät över de nederst6a grenarna och kanske försöka skrämma fåglarna och ekorrarna med lite folie. Vet att de är listiga och smarta, både kråkorna och ekorrarna, så jag tänkte jag väntar med foliet till sista dagarna innan jag tänkt plocka. På så vis kanske jag "köper mig" en dag eller två innan de inser att folien inte är det minsta farlig. Har märkt att både ekorrarna och fåglarna är smarta nog att vänta in dagen D då bären är precis sådär perfekt röda och söta, dvs samma dag som man själv otåligt går och väntar på. Men som sagt, nu i dagarna ska det upp cdskivor och folie. Återkommer med rapport.
Eva i Västerås
07-06-2011, 19:18
OK.
Så högt var inte mitt körsbärsträd, ca 5m och fritt stående.
Jag kan bara önska lycka till i tävlingen då.
malcolm
08-06-2011, 14:55
Har man ett träd som inte är allför högt så är mitt tips att använda en kvast eller en långborste men trä en plastkasse över borsten så den inte fastnar i nätet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.