Piur
Förra våren planterade jag ut smultronplantor som jag redan tidigt på året (jan/feb) drivit upp från frön. Detta året gjorde jag samma sak och precis som förra årets plantor, så har årets hunnit växa sig riktigt stora och buskiga. De ser verkligen ut att trivas och blir bara grönare och större för var dag som går, men hittills har inte en enda blomma tittat fram, vare sig på årets eller förra årets plantor. Vet att det inte är ovanligt att smultron inte blommar första året som de sätts ut, men när inte ens förra årets plantor ger några blommor, så börjar man ju undra. Finns det nåt jag kan göra? Kan det vara nån skadeinsekt som ställer till det?
Åsa, mälardalen zon 2
Du skriver de är stora och buskiga, har du gödslat dem med nått som innehåller en hel del kväve? Om smultron får gott om sån gödning brukar det mest bli blad och inte speciellt mycket bär.

+De brukar behöva massor av sol.
Piur
aha! Jag har dem i pallkrage och jag slängde i en påse kogödsel i jorden när jag fyllde kragarna, så det kanske är det som är boven då :/
Shabbadang
CITAT (Piur @ 06-06-2011, 12:51) *
aha! Jag har dem i pallkrage och jag slängde i en påse kogödsel i jorden när jag fyllde kragarna, så det kanske är det som är boven då :/

Ja så är det. Kolla i naturen hur smultron växer. Extremt magert och grusigt oftast. De behöver inte mycket.
CharlotteF
Vad ska man välja för jord i odlingslådor till smultron? :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon