BjörnE
Jag fick ett äppelträd i present hösten 2002. Det är ett s.k. familjeträd med 4 sorter, Astrakan Gyllenkrok, Transparanche Blanc, Oranie och Melba (tror jag). Stam A2. I somras fick jag Ett stort äpple! Jag har ännu inte beskurit trädet men antar att det är hög tid nu. Men hur gör man?

Trädet har 6 grenar, två av sorterna har alltså dubbla grenar. Dessa är de klart kraftigaste, de är upprättstående med liten vinkel. De två mer svagväxande grenarna har ca 45 grader lutning mot lodlinjen. Trädet är dessutom ganska "platt", alltså tvådimensionellt.

Är det något jag kan/bör ge mig på? Och i så fall hur? Det verkar så onödigt att anlita ett proffs för vad jag bedömer som högst 6 snitt, men jag vill gärna ha tips på hur jag skall göra.

Jag har lagt några bilder på trädet i mitt album.

Mycket tacksam om någon har bra råd att ge mig på detta suveräna forum!

Vänliga hälsningar
Björn
Cilla
Javisst kan du beskära ett ungträd själv även om familjeträd är de svåraste att ge sig på.

Om det ska börja beskäras:
Se på årstillväxten (från grenspetsarna in på grenen till lilla ringen). När den börjar bli 30-40 cm på ett år har rötterna för det nyplanterade trädet etalerat sig och trädet tål och bör ha beskärning.

Beskärningstid:
Vårvintern för att stimulera till vegetativ (gren- och blad-)tillväxt. Unga träd som ger frukt stannar av i grentillväxten och vill man att trädet ska växa upp snabbare och om några år ha fruktgrenar med mycket frukt tar man bort karten tidigt på våren efter blommen. träd är mycket "ekonomiska" - energin används antingen till det ena eller andra så att totalsumman blir den mängd energi som trädet har. Varje frukt tar energi från grentillväxt, när rötterna etableras växer inte grenarna så mycket, för att trädets rötter ska börja växa behövs blad...

Hur beskära:
Rätt lagda snitt med vassa, decinfecerade verktyg är lika viktigt som vilka grenar man tar bort i det unga trädet. Se om grenkragar på http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm.

Selektion av grenar:
Eftersträva tyngdmässig balans åt de olika väderstrecken. Vanligast är att man har 3-4 krongrenar (från stammen) i första grenvåningen. Ett träd med tyngre krongrenar behöver vara riktade åt olika håll för att inte tappa balansen och växa snett.
Välj också krongrenar/grenar från stammen som har bred vinkel framför de som har spetsigare (dessa fläks lättare när de blir grövre). http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm

Viktmässig balans åt sidorna kan också åstadkommas i viss mån genom att man spänner grenar med brett band om grenen, snöre med tältpinne ned i marken under en varm vårdag i maj. Eftersträck under sommaren. På sensommaren tar man bort spännbanden och fortsätter nästa år om det behövs. Det gäller att inte spänna ned eller spänna grenarna i bågar, och för sidospänning brukar man behöva sätta stolpar i marken att fästa snörena i.

Ett annat alternativ är att sporra fram nya grenar från stammen med halvmånesnitt, som jag har för mig beskrivs i Nya Beskärningsboken av Alm/Vollbrecht.

Inkortning:
I ett ungt äppelträd väljer man upp- och nedvända V-et som form, sedan släpper man ut basen.

Mellan det purunga trädets toppens spets och sidogrenar eftersträvar man 45 grader. Detta åstadkommer man genom att korta in grenarna + toppen.

En inkortning sker alltid över bladknopp som har riktning dit man vill att grenen ska fortsätta växa. Om det unga trädets krongren växer starkt uppåt, beskär över horisontellt riktad knopp. Om den växer nära 90 grader mot stammen - beskär över uppåtriktad knopp så att grenen inte lockas bli fruktbärande för tidigt.

Hur man beskär den unga grenen över knopp för att få grentillväxt dit man vill: http://www.juniper.se/tradvard/knopplara.htm
BjörnE
Hej Cilla och tack för svaret!

Men jag käner mig inte helt säker ändå. Jag såg att mitt album inte har varit tillgängligt, lägger därför in en (inte helt perfekt) bild på mitt lilla träd:

Tänker jag rätt när jag tänker beskära så här:

På de två "dubbelgrenarna" tar jag bort den innersta eftersom vinkeln mellan grenarna är så liten.

Jag beskär de kvarvarande grenarna ungerfär på halva längden vid ett utåtgående skott.

Men de två minsta ympgrenarna verkar så små - dom kan jag kanske vänta med ett år till?

Och som sagt- trädet är "platt" - om jag ska spänna ett par grenar åt sidan, ska jag då ta de kraftiga, mer upprättstående, eller de nedre, mer svagväxande?
Cilla
För att kunna svara på dina frågor måste man veta: 1. Hur långt växte grenarna förra sommaren och 2. hur ser trädet ut ifrån 4 vinklar? (tre bilder till behövs alltså, se här http://www.juniper.se/tradvard/garunt.htm)

Alla träd, också de små, behöver individuell "diagnos" innan de beskärs.

Det man kan säga från din bild är att detta är ett typiskt familjeträd som har många av familjeträdets nackdelar.
På tok för lågt satta grenar som man inte vill skära bort eftersom de är en eller flera av de olika sorterna, men som kommer att göra att man inte kan gå under kronan, knappt klippa gräset mm.
Ingen riktigt toppskott. Det som en gång kan ha varit toppen är nu övervuxet av en mer starkväxande sort som drar iväg och som borde spjälkas som topp eftersom det alltid kommer att vara mer starkväxande.
Helt olika växtsätt på sorterna, sidogrenar utvecklas helt olika på de olika grenarna.
Det finns ingen anledning att ge upp den här individen, det är inte det jag menar. Men det finns anledning att skälla rejält på de som säljer träd som inte håller ens en tiondel av vad köparna hoppas.

En annan sak är också stödpinnen. Dessa är till för att rötterna ska etablera sig, och när rötterna håller sig fast i jorden tar man bort stödet. Gör man det inte satsar trädet på att det kommer att ha stöd hela livet och spretar iväg med en gänglighet som inte håller. Kolla i vår om trädet (rötterna) fortfarande behöver sitt stöd genom att hålla fast i trädet och böja det åt olika håll. Rör sig jorden behövs stödet ännu, annars inte. Ett träd som fortfarande behöver sitt stöd håller på att etablera sina rötter och ska inte beskäras.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon