Full version: Fikonträd
äppel
Jag köpte ett fikonträd på blomsterlandet för inte så länge sedan, den har växt och mår bra inomhus. smile.gif
Jag tänkte plantera ut den, har nämligen hört att sorten "Brown Turkey" ska klara av -20 grader.
Stämmer det? confused.gif
Det finns ju äppelodlingar, skulle det funka att ha en fikonodling också? confused.gif
Bara lite tankar som jag har.

MVH Äppel
Erland
Fullt så låga temperaturer tror jag inte den klarar men fikon har en fantastisk förmåga att kunna växa upp igen efter en nedfrysning. Jag har ett som fryser ner nästan varje vinter men trots det kommer den igen och blir något större för varje år. Dock gäller det att skydda plantan nertill mot extrem barfrost.
Alexander-VG-zon3
brown turkey brukar man nämna att klarar ca -15c/-17c. min har klarat vintrar på -15c utan att frysa. däremot kan dom klara en lufttemp på -25c och lägre, speciellt om den fått skydd, tjockt luftigt snölager, väldräneradjord, skyddatläge.

som Erland skriv är dom väldigt tåliga och skjuter skott på nytt även efter en kall vinter med total nedfrysning.

min Brown turkey här i zon 3-4 (lufttemp på -25c) fick i vintras en rejäl lövhög och så en plastkasse över plus mägnder med överskottad snö, den frös i topparna men klarade sig ganska bra ändå med tanke på vintern. så ger du samma typ av skydd och ett bra läge så tror jag nog du kan få den att överleva även kalla vintrar. jag vet inte hur kallt du får det där du bor ?

men ska du plantera ut den leta upp det absolut varmaste och skyddats läge tätt intill en söder/västvägg. man kan också djupplantera dom som en ros (ca 10-15cm ner). och så ös på mägnder med torra löv, halm, ev grönvinter väv om och pressning över. och skotta över snö hela tiden och även vid mildperioder skotta över snö.
äppel
Jag bor i Gränna, tror det är zon 2-3 men det ligger mellan Vättern och Berget så de kan nog bli zon 1 happy.gif
Den ska stå mellan mitt växthus och huset (växthuset i väst och huset i öst)
äppel
Får ni någon frukt på era fikonträd?
Pollinerar den sig själv?
Alexander-VG-zon3
bara det är ett vindskyddat och varmt/soligt läge. så ska det nog gå bra. och ev skydd med (enklare skydd som jag skrev upp). svårt att säga hur vintern blir i förväg såklart, fikon är egentligen inte härdiga mer än i skyddade ställen i zon 1, men kan ändå överleva och ändå trivas längre norrut. du får testa och se hur det går. plantera det så tidigt som möjligt så det hinner rota sig innan vintern kommer.
äppel
CITAT (flaxss @ 06-06-2011, 12:39) *
bara det är ett vindskyddat och varmt/soligt läge. så ska det nog gå bra. och ev skydd med (enklare skydd som jag skrev upp). svårt att säga hur vintern blir i förväg såklart, fikon är egentligen inte härdiga mer än i skyddade ställen i zon 1, men kan ändå överleva och ändå trivas längre norrut. du får testa och se hur det går. plantera det så tidigt som möjligt så det hinner rota sig innan vintern kommer.

Ska göra det biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
ja mitt får varje år början till frukt men inte alltid dom mognar/alla hinner.

men fryser dom inte ner och sommaren är bra så kan man få frukt, i år ser det bra ut för min del, bild på mitt
[attachment=61341:Fikon_2011_05_27.jpg]
[attachment=61342:Fikonfru...11_05_27.jpg]
äppel
CITAT (flaxss @ 06-06-2011, 12:43) *
ja mitt får varje år början till frukt men inte alltid dom mognar/alla hinner.

men fryser dom inte ner och sommaren är bra så kan man få frukt, i år ser det bra ut för min del, bild på mitt
[attachment=61341:Fikon_2011_05_27.jpg]
[attachment=61342:Fikonfru...11_05_27.jpg]

Den såg fin ut, smakar frukterna likadant som de köpta gör?
Erland
Mitt fikon är frösått från en köpefrukt. Den är mindre härdig än `Brown Turkey`men har igengäld mycket större blad. Den har aldrig gett nån frukt.
Shabbadang
CITAT (äppel @ 06-06-2011, 12:21) *
Jag bor i Gränna, tror det är zon 2-3 men det ligger mellan Vättern och Berget så de kan nog bli zon 1 happy.gif
Den ska stå mellan mitt växthus och huset (växthuset i väst och huset i öst)

Det ska förstås vara mot ett plank. Fristående kan man nog glömma. Även i Danmark planterar man dem mot vägg, trots att de kan bli 5-6 meter höga och breda där. På Läckö slott har man ett fikon mot plank och det klär man in varje höst.
Alexander-VG-zon3
mina fikon här i zon 3-4 står fristående i ett blåsigt läge och med det enklare skyddet så klarade dom sig. men frös dock i topparna. har planterat ett nytt här nära nära väggen i sydöst, ja bäst är nog att plantera dom nära ett plank eller ännu hellre en mur eller vägg i ett skyddat läge. det i nordöstra skåne (som jag visade bild på) växer i ett hörn i sydvästläge svartmålad grund där är ett väldigt bra läge för fikon det trivs bra. frukterna blir mycket godare än köpta frukter, egen odlat kan man ta precis i rätt ögonblick.

har det på läckö även klarat dessa senaste vintrar ?? det har ju blivit ordenligt kallt där nu när sjön frusit. trodde inte dom klädde in det.

bilder på mina i den kallare zonen
brown turkey, får nya blad först närmast marken (varmast) men den lever längre upp. mitt desert king (ska tåla mer kyla än brown turkey) är senare men har bristande knoppar.
http://www.pixbox.se/pic_show_id32460564.html

ett av mina frösådda, dessa växer i ett ännu mer oskyddat och kallt läge och frös ner hårt (trodde först dom klarat sig utan skador). här kan nog ha varit neråt -26c/-27c. dock har denna kommit mycket längre i utvecklingen än mina andra två. dessa fick också mindre skydd.
http://www.pixbox.se/pic_show_id32460435.html

bild där mina fikon står från förra året,
http://www.pixbox.se/pic_show_id30858852.html

dom försådda på andra sidan av gången längst ut och min brown turkey står ja ni ser lappen.
Sofia, Skåne
Ville bara nämna att enligt BBC Gardners' Question Time ska ett fikonträd ha trångt om rötterna, då får det mera frukt. Mitt fikon råkade av en slump bli planterat så och det är nu lika högt som huset. Och det bär massor med frukt (ca 100 st varje år). Fikonen är mycket godare än de i affären, men de ska plockas när de är övermogna och får tendens till sprickor. Då är de som sötast. Trädet är 10 år gammalt och av sorten Bornholmsfikon. Lycka till!
äppel
CITAT (Sofia, Skåne @ 08-06-2011, 19:47) *
Ville bara nämna att enligt BBC Gardners' Question Time ska ett fikonträd ha trångt om rötterna, då får det mera frukt. Mitt fikon råkade av en slump bli planterat så och det är nu lika högt som huset. Och det bär massor med frukt (ca 100 st varje år). Fikonen är mycket godare än de i affären, men de ska plockas när de är övermogna och får tendens till sprickor. Då är de som sötast. Trädet är 10 år gammalt och av sorten Bornholmsfikon. Lycka till!

oj, den måste ha växt bra. HAr du bara vattnat med vanligt vatten?
Sofia, Skåne
Någon gång har jag lyckats övertala sonen att kissa under trädet när det regnade, men det var inte populärt. Annars bara regnvatten och när det har varit långvarig torka har jag djupvattnat. Skulle också säga att frukterna kommer utan att det varit några blommor. Det liksom blommar aldrig. Men ändå blir det frukt. smile.gif
KRT
CITAT (Sofia, Skåne @ 08-06-2011, 19:47) *

Intressant!
Var bor du och hur står trädet planterat?
Min pappa har ett bornholmsfikon i mycket gynnsamt läge ( söder, vindskyddat och bra jord) och det överlever men inte mer.... Finns i NV skåne vid kusten.

Alexander-VG-zon3
mina ger frukt utan begränsningar i rötter, jag tror inte så mycket på det (är många som påstår det att fikon ger bättre frukt om dom står trångt, men alla kommersiella odlingar är dom frilandsplanterade).

CITAT (Sofia, Skåne @ 09-06-2011, 18:47) *
Skulle också säga att frukterna kommer utan att det varit några blommor. Det liksom blommar aldrig. Men ändå blir det frukt. smile.gif

fikon blommor fast på insidan tummenupp.gif , fikon pollinering; http://swefig.webs.com/pollinering.htm
KRT
Fyndade ett fikonträd idag på Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik; 69 kr!!!!
Köpte trots att jag inte vet namn (personalen kunde dock berätta att det INTE var ett Bornholmsfikon). Enl etiketten är det fr Italien och ska klara ner till -15...
Tänkte att jag kunde kontakta leverantören, men hittar inget leverantörsnamn bara en logga. Ser ut som en en båge av röda prickar o en blomma i mitten. Från blomman går det ut ett blad i form av en båge åt vänster/uppåt. Någon som känner igen den???
Alexander-VG-zon3
Det är inte säkert att det är ''loggan'' från odlaren, kan vara från grossisten eller bara från etikett företaget. Men kommer man till grossisten finns det alltid en chans att komma vidare. Man kan också googla på koder som finns på etiketten. Har nog samma märke på några av mina lappar också, men jag har inget mer svar än så.

-15c är ju dock ganska bra tålighet för fikon, ska du ha den på friland då ?
KRT
Jag vet inte om jag vågar lita på temperaturangivelserna, men jo jag tänkte sätta ut den på friland, dock m täckning till vintern smile.gif

Vilka koder menar du och var hittar jag dem???
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 10-06-2011, 18:23) *
Jag vet inte om jag vågar lita på temperaturangivelserna, men jo jag tänkte sätta ut den på friland, dock m täckning till vintern smile.gif

Vilka koder menar du och var hittar jag dem???

ibland kan man hitta koder på lapparna som medföljer, på så vis har jag lyckas hitta vad det är för växter. söker jag nåt så googlar jag på allt jag kan hitta på lappen. koder, nummer, namn, m.m. men det är inte alltid det ger svar man vill ha, oftast blir det bara till etikett företag.

åtminstone täckning den första(dom första) vintern (vintrarna). men det är ju inte säkert temperaturvisning gäller för svenska förhållanden. sorter som brown turkey vet man ju mer va de klarar av även i sverige.
KRT
Då ska jag kolla det mest finstilta smile.gif
Finns det något sätt att avgöra om det är brunt eller grönt fikon, utan att plantan har några fikon??? Eller är det bara att vänta och hoppas?

Japp, täckning några år framåt - OM vi inte får en sådan typiskt Skånsk vinter med max på -5 och slask hela tiden smile.gif

En fundering vad gäller läget; jag kan antingen sätta det i en upphöjd rabatt ca 2,5 m från en sydvästvägg i tegel, där rabatten är omgiven av marktegel (ganska mycket i mitten av innergården/terassen som är ca 6x7 m och skyddas av huskroppar i väst och öst samt plank i norr). Eller hade du satt det i en upphöjd rabatt lika långt från tegelvägg men mot planket som skyddar hela gården från nordanvindar. Denna akternativa placering skulle dock sätta plantan ca 1,5 m från utblåset för vår luftluft värmepump (vilket gör luften marginellt varmare på vintern) med mer eller mindre konstant blås (dock gabska rimliga vindar smile.gif). Var hade du satt den?
Alexander-VG-zon3
svårt att säga, där det är absolut varmast sommar som vinter är bäst, är du osäker kolla först denna sommaren och vinter var det är varmast och var tjälen släpper först och var frosten på hösten kommer senaste. högre sommar värme kan vara bättre än full sol hela dagen.
KRT
Svårt att avgöra, hela gården är nyanlagd... Dock har jag ett Morus alba i en rabatt, som överlevde vintern trots att jag planterade det förra sensommaren och då hade jag satt fröet i januari samma år. Kan det användas som någonslags "indikator"?

Hur vindkänsliga är fikon? Om de är vindkänsliga kanske endast det faktum talar för att plantera mot något (planket)?
Alexander-VG-zon3
även om mullbär är i samma familj, så är alla mullbär härdigare än fikon.

mina här i zon 3-4 klarade vintern med skydd i ett blåsigt läge, men dom vaknar sent. vindskyddat tror jag därför är bra. i vindskyddat läge blir det inte uttorkande effekt heller. annars verkar inte bladen vara känsliga för vind.
KRT
Mmmmm, jag har fått en del att fundera på.....
Till sist; sol, måste de ha full sol hela dagen, eller fungerar det med sol på förmiddagen ochfram till tidig eftermiddag - därefter ljust men inte direkt sol???

Många frågor, men jag vill ge mitt lilla fikon de allra bästa förutsättningarna smile.gif
äppel
Mitt växthus kommer att vara uppsatt på måndag 13/6 biggrin.gif
Då kommer jag kunna plantera ut fikonet i marken utanför växthuset, men 10 dagar senare så åker jag till sommarstugan och är borta i 4 vecker happy.gif
Min fråga är:
Kommer fikonet hinna ta sig på de här 10 dagarna och kommer det att klara sig utan att någon ser till den i 4 veckor? confused.gif
Anledningen till att jag inte planterar ut det nu är för att det går runt folk och sätter upp växthuset, så då kan det ta skada. Om någon till exempel trampar på det no.gif
KRT
Spontant svarar jag nej, speciellt inte om det blir torrt, då kommer du nog hem till ett dött fikon. Om det blir lagom mycket regn klarar det sig nog.
Vill du vara säker på art det klarar sig så ta abtingen med det till sommarstället i kruka eller sätt det på friland men fixa så att någon vattnar om det inte blir väldigt regnigt.....
äppel
CITAT (KRT @ 11-06-2011, 11:52) *
Spontant svarar jag nej, speciellt inte om det blir torrt, då kommer du nog hem till ett dött fikon. Om det blir lagom mycket regn klarar det sig nog.
Vill du vara säker på art det klarar sig så ta abtingen med det till sommarstället i kruka eller sätt det på friland men fixa så att någon vattnar om det inte blir väldigt regnigt.....

okey, måste nog kolla upp ifall det regnar då. För det är knappt någon hemma.
KRT
Kanske någon granne?
Annars kan man ju packa med sig växter till sommarstugan också wink.gif
Alexander-VG-zon3
nya bilder på min buske (från idag) den har fått många nya skott nerifrån.

[attachment=61589:fikonfrukt.jpg]
[attachment=61590:fikonbuske.jpg]

nu när vi pratar om placering, så här står mitt fikon, och här har den verkligen etablerat sig bra. nog det bästa läget i trädgården för känsligare. trumpetrankan frös mycket lite i vintras. skruttet längst in i hörnet är en före detta salvia, som ska slängas. fikonet inringat.
[attachment=61591:h_rnamedfikon.jpg]
KRT
Den ser himla fin ut! Brown Turkey, eller hur? Kan man se det innan den bär frukt, eller går det bara att skilja sorter åt på frukten???

Är stenarna för dekoration eller för microklimatet?
Alexander-VG-zon3
tack gillar den mycket, fast det inte är nåt vackert träd, men tror det är bättre i sverige i marginal områden med en lägre bred buske.

stenarna la jag ditt där idag efter att jag spettat upp salvia busken, mest som dekoration men det kanske ger lite mer värme, tror dock inte det behövs.

japp Brown turkey, står i sydvästläge, tror värme är mycket viktigare än fullsol (dock solen ger ju mycket värme). men exempel där fikonet står i det hörnet är det varmare än på den direkt södersidan där solen steker.
KRT
Jag är fascinerad över att även en så blygsam buske (storleksmässigt) ger frukt!
Hur länge har den stått där och när började den ge frukt?

Kan tänka mig att hörnet av trappan och huset är ett idealt läge för känsligare växter, typ medelhavsväxter....
Alexander-VG-zon3
den fick sin första skörd hos mig 2009 och har därefter dom senaste somrarna fått kart/frukt, planterad hösten 2007.
KRT
Wow, det var inte dåligt! Så snart, det var mycket intressant att höra smile.gif Då kanske jag kan göra fikonmarmelad om några år wink.gif
Alexander-VG-zon3
Men även om det bildas kart är det inte alltid alla eller några hinner mogna. Har frukten utvecklas för mycket klarar den inte vintern ute.
Iren
Så fin den är OCH så kul att kunna ha den ute på friland!!! Det ser ju ut att vara ett riktigt bra läge också...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon