Jag har kört bil över deras gångar, kissat i deras bohål, satt ut slagfällor, hällt begagnad kattsand i hålen, planterat vitlöksklyftor överallt, klippt gräset kort, satt upp kattuggleholkar... och inte fasen har nånting någon effekt alls på våra vattensorkar. Vi har katter, men de är inte till nån hjälp, de vuxna sorkarna är för stora för dem.
Det är nu så pass illa att det är svårt att gå på vår "äng" pga alla hål och gångar, och sista droppen var att jag igår upptäckte att de gnagt sig genom markfilten in i minst en av mina pallkrageodlingar.
Jag har i och för sig inte provat rutten fisk eller gasning genom att dra slang från bilens avgasrör än, men jag undrar hur effektivt det i alla fall är - museets gräsmatta är fortfarande helt underminerad av sork, och det känns som om sorkarna bara skulle springa en meter till nästa hål om jag försöker gasa dem.
Finns det över huvud taget någonting som biter på sork? Finns det verkligen ingenting annat än husmorskurer? Tar de t.ex. råttgift om jag lägger det i mynningen på deras hål?