Azur
Jag har kört bil över deras gångar, kissat i deras bohål, satt ut slagfällor, hällt begagnad kattsand i hålen, planterat vitlöksklyftor överallt, klippt gräset kort, satt upp kattuggleholkar... och inte fasen har nånting någon effekt alls på våra vattensorkar. Vi har katter, men de är inte till nån hjälp, de vuxna sorkarna är för stora för dem.

Det är nu så pass illa att det är svårt att gå på vår "äng" pga alla hål och gångar, och sista droppen var att jag igår upptäckte att de gnagt sig genom markfilten in i minst en av mina pallkrageodlingar.

Jag har i och för sig inte provat rutten fisk eller gasning genom att dra slang från bilens avgasrör än, men jag undrar hur effektivt det i alla fall är - museets gräsmatta är fortfarande helt underminerad av sork, och det känns som om sorkarna bara skulle springa en meter till nästa hål om jag försöker gasa dem.

Finns det över huvud taget någonting som biter på sork? Finns det verkligen ingenting annat än husmorskurer? Tar de t.ex. råttgift om jag lägger det i mynningen på deras hål?
Anna-Karin Lundberg
I våras när jag upptäckte att sorkarna haft halabalo under snön och ätigt upp typ allt så startade jag KRIGET!
Jag har nu två stycket skrämmor som ger vibrationer i marken. De heter Mole Stop och är av annan kaliber (och pris!) än det man köper på Jula eller Biltema. De här drivs med ström och ger skakningar som ska driva bort sorken. Företaget har två års "nöjd kund garanti" så jag köpte två, sparade kvitto och förpackning så jag kan returnera dem om det behövs.

Peppar, peppar, men jag tror banne mig de fungerar!

Ett varningens ord bara, en person här på forumet fick en dålig vara från företaget och har problem att returnera den. Läs noga allt på hemsidan och spara alla kvitton och så om du ska köpa. Jag är själv nöjd med servicen och det gick fort och bra att få varorna på posten, men jag har ju inte returnerat något. Kanske därför jag inte är missnöjd än.

Googla på Mole Stop så hittar du återförsäljaren. Sök här på forumet så kommer nog trådarna upp. Jag kommer köpa en tredje ifall det visar sig att sorken flyttat högre upp på tomten, men jag hoppas de har grävt sig ut härifrån nu.
Gunilla T
Sork gillar inte vibrationer i marken.

En bit armeringsjärn i jorden och en läskedrycksflaska i glas hängande upp och ner på armeringsjärnet är ett billigt och ekologiskt alternativ. Flaskan vibrerar lätt i vinden...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon