Full version: Första rosorna
Kajsa
Här några bilder av första rosorna, men nu är det en massa rosor i startgroparna, Louise Bugnet har också slagit ut men att fota den i full sol gick ej.

Mary Queen of Scots, som nog kan bli stor med åren men jag klipper tillbaka den varje sommar. Pionerna måste också få plats.

Dunwich Rose är ny sedan två år, Pimpinellros. Jag är mycket glad i denna lilla söta ros. som enligt LÅG ska bli ca 0.8 x 1.20
Gult penningblad under grenarna. Frös inget de två sista vintrarna, zon 6 ros.

Marguerite Hilling, buskros som blev 3 m med åren men ska försöka hålla den på 1.5 nu sedan jag klippt ner den. Blommar om lite svagt i augusti.

Ezereht
Dunwich Rose var jättefin biggrin.gif Jag gillar rosor som har sådär riktigt gult i mitten.
Kajsa
Ja den var ljuvlig, den kan du ha, tuff ros !

Pimpinellen William 111 har blivit lite yvig med åren men i tomtgränsen får den ta lite plats.

Camelian
Oj, vilka makalöst vackra rosor! Enkelblommande tidiga rosor är nästan finast, tycker jag. Förresten kan man, av bilderna att döma, ana att hela din trädgård är ljuvlig...
Kajsa
I dag blommade hela busken

Marguerite Hilling, zon 6 ros som aldrig frusit i kallaste blåshörnet här, blir stor 2- 3 m x 2 m bred
Ezereht
Den är fin, man glömmer lätt bort den. Kanske för den är hybrid av nevada, jag vet inte. Just nu surar jag lite för inga av mina rosor ens har knoppar. Finlands vita nere vid bilparkeringen har knoppar men inga som är ens på väg att slå ut.
Kajsa
men snart kommer dom även hos dig rose.gif Det är den här värmeböljan som satt fart, vi har extremt torrt, jag bara vattnar och vattnar. Vi får visst aldrig något regn på den här östra sidan, samma visa varje år.

Henry Hudson, Kanada rugosa min stora älsklingsros har just börjat blomma.

Jo det blev en ny krukros i år, impulsköp som man borde låta bli, får se om det blir något jag sparar, vet inget om rosen

Magic Pink, doftar gott
Fågelvägen
Torrt och varmt, jag vattnar och vattnar, precis som du Kajsa!
SMHI talar alltid så glättigt om SOLCHANS. Aldrig något snack om regnchans.
Nu är det fem nyplanterade pimpinellifolia som har blomknoppar: Ristinummi, Posliinikaunotar, Dunwich Rose, Midsommarbrud, Aicha. Vill se dem blomma!
Kajsa
I morse kom det så äntligen 18 mm regn och det åskade ! Härligt !

Wasagaming, Kanada rugosa har rusat på i värmeböljan och första floret är snart över.

Wild Edric, mitt ex från England som växer på framsidan där ljuset är starkt hela dagen
färgen känns mörkare än min andra buske

svennis
Va qL!
Marguerite Hilling blir jag avundsjuk på bilden.
Man får passa på o ta bider i börja av blomningen.
Kajsa
Svennis här kommer en ros jag tror du gillar

Frühlingsduft, Kordes ros från 1949, Pimpinell, zon 5. Rosen har inte frusit ett dugg de två hårda sista vintrarna, det gör att jag tar den till mitt hjärta, den klarar också lite magert läge med stora träd bakom om man vattnar vid torka.
Kajsa

Stanwell Perpetual, har blivit lite stadigare med åren, annars klena, tunna grenar, har aldrig frusit här en zon 6 ros.
svennis
Tacksamma rosor.
Wrams-Gunnarstorp håller på
o Complicata

Wrams- Gunnarstorp.JPG

Complicata.JPG

Ezereht
Ååååååååååååååååååååh Complicata wub.gif Mina små sticklingar såt skyddat av en stor rabarber, har till och med lite tak från dem som skuggar och vindskyddar. Den ser ut att komma sig bra än så länge. Hoppas så på dem.

Men är inte din wrams gunnarstorp väldigt ljus? Trodde den var mera mörkrosa?

Snyggt foto på Frülingsduft Kajsa, har en känsla den rosen är lite svårfotad.
Kajsa
Wrams Gunnarstorp den är för vacker, men här går det inge bra, den bara fryser i botten ! Det är nog en Skåne ros om man vill ha den där stora rosen.
svennis
Tror den skall gå bra hos dig. MEEEN
Roligt om vi inte kan ha alla..Thereze Bugnet går inte alls här.
Austinrosor vill inte här, inte så många..

Bild W-G igen o på Croucus Rose som går bra.

W _G.JPG

Crocus ros.JPG

Ezereht
Crocus rose köpte min moster i Stockholm förra året, men den dog i vinter =( Trodde det var ganska trevlig zon där hon bor. Men det var ju en kall vinter förståss.
annagranq
Vilka underbara rosor! Vilken zon växer de i Kajsa?
Kajsa
Jag bor i Västerås men en bra bit från Mälaren, zon 3 - 4
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon