Full version: The Fairy
star k
Någon som kan ge mig info!
Håller på att göra ordning min trädgård och har börjat med infarten till gården. I princip finns inget som liknar en blomma eller en buske, så detta blir helt från schratch så att säja! På ena sidan har jag nu påbörjat ett första land. Där har tidigare växt en hög med brännässlor, vilket inte är så snyggt precis..... så där har jag grävt upp och kämpat som en idiot för att få bort alla rötter..... men det är nästan omöjligt....! Tänkte om jag lägger på en markduk och ny jord på - eller kommer nässlorna tillbaka? Isf vad göra!?
Har planterat en syren på den ena sidan och hade velat ha en större buskig, rikblommig ros i resten av rabatten. Tanken är att att dekorera marken med sand etc. och sedan bara klippa gräsmattan runt. Men nu läste jag att The Fairy bara blir 50-60 cm hög men har sett på en bild här på forumet, en The Fairy som säkert var en bra bit över 1 meter!? Finns det olika typer? Jag vill ha den i ljust rosa med mindre klasblommor (ser ut att bli översållad med klasar!) Någon som vet något om detta och hur många rosor bör jag sätta, eller max för att täcka en yta på ca 12 kvm? Syrenen kommer att stå bakom dessa rosor och tanken är att de ska matcha varandra. Därför vill jag ha en större, 1-1,5 m buskig ros med ljusare rosa ton och helst en som liknar just the Fairy. Men nu är jag osäker på dess stl......?
Tacksam för bra råd!
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://...tKISEswa_5Y2CCQ
Kajsa

The Fairy kan bli 1 m ja. Rosbibeln LÅG skriver måtten 80 cm hög och 1.20 bred, men soligt och bästa jorden växer den på.

Pink The Fairy blir lika stor men har en mörkare färg, båda klarar zon 4 och har aldrig frusit bort här.

Mary Rose en tuff Austinros som blommar hela sommaren och blir buskig ca 1.5 m, zon 4

David Thompson, Kanada rugosa 1.5 x 1.5 m blommar hela sommaren, frisk, zon 6

Will Alderman, Kanada rugosa samma storlek som ovan

Du sätter rosorna så tätt att dom överlappar varandra ytterst, så det blir ett hav i rosa.
star k
Många Tack för det Kajsa! Då får det nog bli en "vanlig" the Fairy då jag gillar dessa blommor och färgen bäst.

Om dom blir runt 1 m breda så kan jag alltså plantera rätt många på denna yta? Hur mycket mellanrum mellan varje planta då? Precis så dess kvistar/toppar nuddar varandra?

Jag bor i zon 4 så då ska det gå bra. MEN platsen där jag vill ha dom på har söderläge med full sol hela dagen, fungerar det? Är rosen the Fairy en soldyrkare så blir det toppen. Annars måste jag välja något annat om full sol hela dagen blir för mycket....

Tack för fina kort också!
Kajsa
Sol hela dagen låter perfekt, men bra om du kan vattna ibland vid lång torka, och djup och bra jord förstås. Du får gå ut och mäta det är fint om grenarna överlappar varandra till sist men det tar ett par år innan det blir så fylligt, det är en billig ros så det är bara shoppa loss.
Har alltid gillat The Fairy även om den saknar doft, men det är enda lilla felet den har.
star k
Ja då blir nog the Fairy för vatten kommer den att få varje dag om så behövs - och även bra jord och gödsel vid behov.
Visste inte att den var "doftlös" men det är av mindre betydelse. Den är så vacker så det glömmer man.
Tick o Tack för alla tips!
Ja den är ju inte så dyr så det räcker till en rejäl bunt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon