gunsta
Hej!

Jag har köpt en klematis, storblommig. Mrs Cholmondeley – den är ännu inte planterad utan väntar på att stället där den ska planteras ska iordningställas.

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av denna klematis - och i så fall vilken erfarenhet. Tacksam för svar.

Vänligen Gunstagubben.
Finn Klematis
Hej!

Jag vet inte vilken zon Du har. Mrs Cholmondeley tillhör klippgrupp 2.
Blommar på flerårsved och årsved. Fryser rankorna ner får Du bara
sen blomning på årsved.
Ett allmänt råd: Plantera inte klippgrupp 2 där det är sträng vinter.

Finn
gunsta
Tack för svar - Mrs Cholmondeley skall planteras ca en mil österut från Uppsala, zon 4 antar jag att det räknas som.

Vänligen Gunstagubben
Kajsa
Den har frusit ner helt tre vintrar i rad, jag bor i Västerås. Nästan inga tidiga klematis fungerar som tidig blommande här, det blir för kallt, men dom blommar senare av sommaren, men kanske inte alltid lika bra som det var tänkt.

Mrs Cholmondeley har det lite trång här med en annan klematis strax intill
gunsta
Tack för ditt svar Kajsa.

Då vet jag vad man kan vänta sig sig av Mrs 'C' - antar att Västerås har bättre förutsättningar än vad vi har här utanför Uppsala. Det får väl bli ur viticella-gruppen i fortsättningen. Mrs Lundell är en favorit hos oss.

Vänligen Gunstagubben
Finn Klematis
Hej!

Köp klematis klippgrupp 3 från våra östra grannländer.

Finn
Kajsa
Titta i mitt album/Klematis jag har många sena klematis och inte minst viticella, det finns hur många som helst att välja på, man behöver inte alls sakna de tidiga stor blommiga sorterna, dom är bara kinkiga !
gunsta
Tack till Kajsa och Finn.

Jag har tagit del av era bilder på klematis, och jag måste säga att jag är mycket imponerad. Jag har väldigt mycket kvar att lära och förstå, det märker jag.

Jag borde ha frågar er först och köpt sen smile.gif - nåväl det är redan gjort och jag ska göra så gott jag kan och tänka på alla råd jag fått och läst mig till här på forumet.

När jag tittade i ditt album Kajsa så fäste jag mig särskilt vid en klematis som heter Polish Spirit - den kanske kan komma till mig i framtiden. En annan som jag funderar på är Margot Koster.

På Finns hemsida finns en klematis som tar nästan andan ur mig - Pulmapäev - så vacker så vacker. Ser lite ut som en magnolia.

Än en gång tack snälla ni för att ni tar er tid att svara på frågor.

Vänligen Gunstagubben
Finn Klematis
Hej!

Du har god blick för det som är vackert. Pulmapäev = Bröllopsdag
är den vackraste klematis som jag sett.(Jag har sett många.)
Den blommade första gången till Taavi Kivistiks bröllop.
Uno Kivistik tillängnade brudparet klematisen.
Stora sidenglänsande vita blommor. Helt regelbundna.
Den mest fulländade klematis som finns.

Finn

gunsta
Finn, tack för dina vänliga ord. Vilken vacker historia kring den fantastiska klematisen Pulmapäev ...... finns den i handeln?

Vänligen Gunstagubben
Finn Klematis
Hej!

Vad jag vet endast i liten grad från Kivistik i Estland.
Jag fick min av Taavi Kivistik 1998.
Den är svår att föröka, den sätter blomskott i nästan
alla bladveck.

Finn
gunsta
Finn!
Ibland kan det vara tillräckligt med en dröm - drömmen om Pulmapäev - det får kanske räcka för mig, i vart fall i det stadium av odling jag befinner mig nu smile.gif- Via din hemsida kom jag till Kivistik - men Pulmapäev fanns inte med på deras försäljningslista - vet heller inte om jag skulle ha köpt om den funnits med .... som sagt drömmar kan räcka, särskilt om dom är så vackra som Pulmapäev.

Vänligen Gunstagubben
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon