Håller på att anlägga en modell större rabatt. Här har tidigare växt en hög med brännässlor. Har försökt att få bort alla rötter men det är ingen "dans på rosor" direkt..... Det ser ut att bli ett oändligt arbete..... Tänkte lägga på en markduk och sedan på med ny jord. Fungerar det!? Eller kommer nässlorna tillbaka? Isf vad göra? Ska plantera rosor på denna plats och det vore ju en mardröm om nässlor börjar pluppa upp.....
Någon som har bra råd att ge mig!?
Detta hade jag gjort:
1. Kalhugg nässlorna och gör nässelvatten och soppa på dem.
2. Plantera rosorna.
3. Täck barmarken med ett tjockt lager bark, gräsklipp eller täckväv. Detta bör kväva alla nya nässlor som eventuellt spirar ur marken.
Gunilla T
06-06-2011, 17:03
Klipp ner nässlorna så du kommer åt att gräva och gräv bort dem. Du ser rötterna ganska väl, är jorden fuktig gåt det ganska bra.
ingrid fuxwall
06-06-2011, 18:46
Håller med föregående - vem har sagt att det ska vara enkelt att en ogräsfri trädgård ; ))
Nässlor, kirskål och liknande tar sin tid att utrota på natruligt sätt
kerstin z5-6
06-06-2011, 19:05
Rötterna är gulaktiga o relativt lätta att känna igen
Red Top
06-06-2011, 19:37
Jag har lärt mig av min granne att alltid rensa bort nässlor tidigt på våren, när de första bladen visar sig. Då är det lätt att dra upp de långa rötterna, med lite hjäp av en liten spade eller hacka. Nässlorna har nämligen inte hunnit bilda de tunna sugrötterna, som gör att de sitter fast så hårt senare på året.
Som Gunilla säger, är det lättare när marken är fuktig.
smuleborg
06-06-2011, 21:06
Jo. Och håll efter allteftersom, det finns frö i jorden. Om du nu tänker behålla befintlig jord. Enkelt att rensa bort, men man måste ha tålamod. Täckbark kan möjligen hindra framtida bebisnässlor. Eller ett ordentligt lager med ny jord på toppen, jag vet inte (haken är att det är svårt att få tag på riktigt bra köpjord).
Ska jag koka soppa blir det till ett helt kompani..... spenatsoppa är gott men har aldrig provat nässelvarianten!
Om jag tar bort det jag kommer åt - planterar - lägger markduk och sedan på med bark, sand etc. - kan det fungera eller kan nässlor tränga igenom om man inte får bort alla rötter?
Om jag byter jord - hur mycket måste jag då ta bort, hur djupt går nässelrötterna.....?
Nässelrötter ligger ofta ganska ytligt, men är det ett gammal nässelbestånd så kan det finnas stora rötknölar även på djupet.
Nässlor kan tränga igenom bark också men har du lagt markduk och ny jord ovanpå så ska det nog klara sig. Håll koll i utkanterna bara eftersom det kan finnas omkringliggande nässelrötter som letar sig till nya jorden, men dessa brukar komma ganska ytligt så det är bara att rensa.
Helén
Brännässlor är faktiskt inte svåra att få bort, är min erfarenhet. De är absolut inte i klass med kirskål eller åkervinda eller fräken. Rötterna går relativt lätt att gräva bort, följa och plocka bort.
Att göra som du tänkt, och som du frågar om, tycker jag är en bra idé. Det är möjligt att en och annan liten vek nässla tittar fram i framtiden, med tar du konsekvent bort dem också så tröttnar de väldigt fort.
TACKAR för alla tips! Då kör jag på som planerat och får hålla utkik i kanter efter otrevliga besökare! (framöver)
Gossen Ruda
07-06-2011, 15:44
Sen finns det ju Roundup att ta till också.
Aqvakul
07-06-2011, 16:12
CITAT (Gunilla T @ 06-06-2011, 18:03)

Klipp ner nässlorna så du kommer åt att gräva och gräv bort dem. Du ser rötterna ganska väl, är jorden fuktig gåt det ganska bra.
Gossen Ruda
07-06-2011, 16:58
CITAT (padde @ 07-06-2011, 16:54)

Vem orkar titta igenom hela det? Men ok, används Wiebulls Rambo då om Monsanto är så farliga.
CITAT
Vem orkar titta igenom hela det?
De som är intresserade nog av att köpa Roundup. Förhoppningsvis i alla fall.
Rambo innehåller väl samma verksamma ämne? Då är det knappast bättre.
Denna är också lång och jobbig. Och mer är
på gång.
Gossen Ruda
07-06-2011, 17:29
CITAT (padde @ 07-06-2011, 18:17)

på gång.
Lika effektivt vad jag vet.
Gunilla T
07-06-2011, 18:33
CITAT (padde @ 07-06-2011, 18:17)

på gång.
Det är bra padde!
Gossen Ruda
07-06-2011, 19:43
CITAT (Gunilla T @ 07-06-2011, 19:33)

Det är bra padde!
Förklara gärna vad som är bra med att lägga ut länkar som inte många orkar ta åt sig?

Är det några nya upptäckter som gjorts som att solen kommer att slockna pga glyfosatet?
smuleborg
07-06-2011, 21:57
CITAT (Gossen Ruda @ 07-06-2011, 16:44)

Det går snabbare att gräva upp nässlorna. Och frön i backen kan detta bekämpningsmedel inte utrota.
andersen
07-06-2011, 23:03
CITAT (Gossen Ruda @ 07-06-2011, 16:44)

Som vanligt,att du bara orkar att ge din arbetsgivare reklam hela tiden. Är helt säker på att det är frågan om negativ reklam,eller så som det heter nu förtiden SPAM...
Gossen Ruda
08-06-2011, 08:41
CITAT (andersen @ 08-06-2011, 00:03)

Som vanligt,att du bara orkar att ge din arbetsgivare reklam hela tiden. Är helt säker på att det är frågan om negativ reklam,eller så som det heter nu förtiden SPAM...
Som vanligt är du ute och svamlar.
Aqvakul
08-06-2011, 08:58
Brännässlor är faktiskt inte särskilt svåra att rensa bort. Om man nu nödvändigtvis vill använda kemikalier för ogräsbekämpning, vilket jag beslutat mig för att helt avstå ifrån, så kan man spara det till besvärligare inkräktare.
Solstorm
08-06-2011, 09:28
Nässlor i en rabatt är inte så eländigt svåra att hålla efter att jag tycker att det behövs roundup. Bättre att ta roundup på kirskålen som är helt j-a hopplös att hålla efter.
Gossen Ruda
08-06-2011, 10:22
Jag hade en gång fått in brännässlor i en häck, helt omöjligt att rensa bort. Hur mycket jag än rensade stannade en del rötter kvar bland häckrötterna för att sen expandera ett eller ett par år senare. Roundup blev lösningen. Det var några år sen men det var en händelse som fick mig att inse medlets förträfflighet. Häcken skadades givetvis inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.