theca
vad är optimal temp i växthuset?
jag har inte automatisk vädring, så jag får öppna upp fönster och dörr, nu när det är varmt ute, så öppnar jag på vidgavel redan på morgonen å så får det vara till kvällen. det är ca 30 grader på det sättet.inte över.

hur ska jag sköta pollineringen.har hittat ganska många döda humlor där.är det för varmt eller varför dör dom? ska jag pensla blommorna?
aromata
Men brukar säga att temperaturer över +30C försämrar pollenkvaliteten. Vi talar väl om tomat? Tomat är vindpollinerande och behöver inga insekter för korsbefruktning. Ta en bambu- eller blompinne och slå på stammen så att alla blommorna hoppar till. Då lossnar pollenet och landar på ståndaren. Gör det gärna en gång per dag.

Tomatblommor innehåller ingen nektar, bara pollen, så humlorna har kanske torkat ihjäl. Eller också dog de av ålderdom, helt enkelt.
theca
tack!
tomat har jag men oxo gurka o vattenmelon, och chili.
Kullatorpet
CITAT (theca @ 07-06-2011, 22:49) *
tack!
tomat har jag men oxo gurka o vattenmelon, och chili.

Jag har bara låtit mina chilisar växa på, när de första blomknopparna kom tog jag bort dessa. För då blir det fler sedan. Temperaturen ligger ung. på 28-35 grader, men då är vädringsluckor & dörr öppen.
theca
okej, stannar de i växten annars ?
jag hade chili ifjol oxo, ( gjorde likadant,köpte chili i butiken o tog fröna). det var första gången jag odlade chili, så jag visste inget (vet inte så mycket nu heller innocent.gif ) men dom lät jag bara växa, o de lagade fint med frukt.men kanske man skulle knipa bort de första o prova! jag tror de blommar just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon