Sungun
Hej!
Har en liten fundering...Hur vet man om ens rabarber är en sort med låg oxalhalt? Har småbarn som ÄLSKAR rabarber och springer och äter JÄMT på dem. Nu är det ju inte bra om de är rabarber med hög oxahalt, för vad jag förstått kan det förstöra njurarna (vet dock inte hur mycket man måste äta då och hur länge "giftet" stannar kvar i kroppen, men man vill ju inte riskera något när det gäller barna). Nå, måste jag gräva upp de befintliga, som jag inte vet sorten, och köpa nya med låg oxalhalt för att vara riktigt säker, eller finns det något sätt att få reda på vad man har?confused.gif
Tacksam för svar av någon som kanske är expert på rabarber!
Åsa, mälardalen zon 2
Om din rabarberplanta är storvuxen säger jag victoria eftersom ca 99% av plantorna som såldes under hela 1900talet var den sorten. Och ja den innehåller en hel del oxalsyra. Men så enormt farligt är det inte. Bladen är det som är farligast och det krävs at en unge äter en hel ICA-kasse fullproppad med såna blad för att det ska bli farligt. Så jag säger nej du behöver inte gräva upp den.

Elmblitz är en oxalsyrefattig sort som är vanlig i handeln, den är mera svagväxande och det tar en 3-4år innan man kan skörda från den. +Jag tycker den smakar mindre.
Azur
Är rabarber verkligen farligt?

Jag blev fundersam när vi ville ha rabarber till trädgården, men det inte fanns att köpa på någon av de plantskolor vi besökte. Om rabarber nu var så giftig att plantskolorna inte ens ville sälja det, hur kunde jag äta råa rabarberstjälkar som godis som barn utan att må dåligt?

Jag försökte kolla på medline, men allt som finns är 1) en bunt studier från första halvan av 60-talet, varav åtminstone ett par (t.ex. en där ett barn ska ha avlidit av att ha ätit blad) är tveksamma, och 2) moderna studier där man har undersöker oxalsyras effekter på t.ex. antioxidanter i jordgubbssylt.

Oxalsyra är giftigt, men halten oxalsyra i stjälkarna är låg, och även i bladen är den inte högre än att en vuxen person behöver äta 5 kilo blad för att komma upp i LD-50 dosen. Enligt denna site är det bara de som har njurproblem eller fallenhet för vissa sjukdomar som njursten, gikt, och reumatism som bör undvika rabarber, och de bör dessutom undvika t.ex. spenat, som har ungefär samma oxalsyrahalt som rabarberstjälkar, och te och persilja, som har högre halt oxalsyra än rabarber.

Bra referens: Naturally ocurring food toxins
ingrids
Azur - Som du skriver - det behövs rejäla mängder och att man har vissa åkommor. Har Elmblitz för att min mor har reumatism och tycker ändå att jag får hyfsade skördar och smak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon