Full version: RÖDBETOR!
star k
Har för första gången satt rödbetor - Vad det nu kan bli!? Gjorde en bred upphöjd jordbänk med typ planteringsjord i 2 rader. Har aldrig odlat rödbetor tidigare så detta blir spännande!

Någon som har lite nyttig info och bra-att-veta råd!? Blommar den? Ska man kupa? När kan man skörda och om jag ska lägga in, ska jag göra det direkt efter skörd eller vänta?
Hur mycket vatten kan plantorna behöva. En avduning på kvällen eller behövs mer om dagarna är soliga och torra?

Tacksam för alla tips thanks.gif
*Stintan*
Du måste självklart vattna så att jorden inte torkar ut, viktigt att det är fuktigt för att fröna ska kunna gro. Vattna rejält när du vattnar istället för att dutta lite. Beroende på hur tätt du sått fröna kanske du behöver gallra när dom är några cm.

Nej dom brukar inte blomma och nej du ska inte kupa. Skörda kan du göra när du tycker att dom har lagom storlek. Du kan lägga in direkt eller vänta om du har lagringsmöjligheter.
Åsa, mälardalen zon 2
Och att lägga till: blasten är ätlig och den är jättedelikat på unga rödbetor så det är onödigt slänga den.

Christine D
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-06-2011, 06:50) *
Och att lägga till: blasten är ätlig och den är jättedelikat på unga rödbetor så det är onödigt slänga den.

Åh, det lät gott! Hur använder man den då, några tips? smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Går bra att använda istället för spenat i recept och det finns gott om recept med spenat i..
andersen
Det tar imitt tycke lång tid innan fröerna gror, varje gång jag har sått så blir jag osäker på om det blir något av såden.
Shabbadang
CITAT (andersen @ 08-06-2011, 00:07) *
Det tar imitt tycke lång tid innan fröerna gror, varje gång jag har sått så blir jag osäker på om det blir något av såden.

Rödbetor kräver rätt luftig såbädd om de ska gro bra. Och ganska varmt, så de är lite kinkiga. Man ska inte så för tidigt med andra ord. Då kan de också bli utsatta för en köldperiod vilket kan inducera blomning, så kallad stocklöpning. Och då blir det inga rötter...
Christine D
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-06-2011, 22:57) *
Går bra att använda istället för spenat i recept och det finns gott om recept med spenat i..

Okej tack, skall provas! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon