Full version: Lite kul
amaira
Mimikry kallas det, när en ofarlig art utseendemässigt härmar en art som kan försvara sig på något vis. På det viset klarar den sig undan en stor del av sina fiender, för "rovdjuren" (t.ex. fåglar) vet/har lärt sig vilka måltidersom är otrevliga och som de ska hoppa över.

Vem är vem här? Och hur ser man det?

Det finns många skillnader mellan flugor och steklar, men det jag själv först och främst tittar efter i fält, är ögonen, och sedan antennerna.

Biet är "Rudas" trädgårdssandbi. "Rudas" skriver jag, för att det är han som är stekelexperten här, och som har lärt mig namnet på denna. (Rätta mig om den är felbestämd Ruda, man vet aldrig)

Flugan är en hallonblomfluga.

På bilderna här ser man skillnaden på antennerna. Även om flugor har utseendemässigt väldigt olika antenner (några kan väldigt verklighetstroget härma stekelantenner), har flugorna sina begränsningar. De har bra tre leder att spela med. Steklarnas antenner är ofta mycket längre.

Men främst är det ögonen jag tar dem på. Steklars ögon är svarta glänsande droppformade. Kan ibland vara urbilden för en alien. Flugornas är stora och runda, de glänser inte på samma vis och kan ha andra färger (bruna, röda, bromsar har grönrandiga eller grönprickiga, osv)

Stora runda ögon = fluga
Små droppformade ögon = stekel.
Iren
Fantastiskt så fina bilder du tar! Kul att se och så kan man ju lära sig något på köpet.
Meriona
Jösses, jag trodde det var samma sort båda två! ohmy.gif
KRT
Vilka flashbacks jag får till kursen i systematisk zoologi och allt nycklande av flygfän och skalbaggar smile.gif

Problemet med att skilja baserat på ögonen är förståss att insekten måste vara stilla tillräckligt läbge för att man ska hinna se den i ögonen wink.gif inte helt lätt alla gånger....
Gossen Ruda
Man lär sig snart att bestämma ordningen redan i luften. Flugor är skickligare flygare, steklar flyger lite tyngre. Landar de så ser man snart att flugor hela tiden sitter och pumpar, andas, med bakkroppen vilket sällan steklar gör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon