Jennyirene
Vi tänkte sätta ett segel över uteplatsen. Skulle kunna fästa två sidor i huset, men hur ska vi fästa den tredje undrar vi? Har ni några fyndiga tips på det? Vad är bäst? Gärna bilder om ni har. Tack!
malcolm
Måste veta hur det ser ut för att kunna komma med tips.
Jennyirene
Hej....jo....segelduken är 3,6*3,6*3,6.....jag tar emot alla tips, att fästa i huset har vi löst men inte det andra.....typ ska man sätta ner "pålar" eller "stolpar" eller dra ett långt snöre till ett träd.....tänkte få tips om hur andra har gjort. Runt trädäcket har vi inga stolpar eller staket alls...så vi måste bygga något så att säga.....
Fippie
hallo hallo!

Jag hoppar inte lite ohyfsat i denna tråden och ställer frågan. hur gör man om man har en helt fristående uteplats där man vill ha ett segeldukstak? Där finns inga träd och inga byggnader som man kan fästa i...

pleximaster
Det är väldiga krafter i en segelduk när vinden tar tag i den. Har sett ett hus där en stor del av tegelfasaden rök!

Om ni löst det bra med infästningen i huset så sätt en mast i ett stadigt fundament samt minst två stag (linor) som Ni stöttar masten med i dragriktningen. Man kan till och med köpa en riktig mast på blocket passar ju till seglet.

mvh plexi
aromata
Vi använde en tjock bambupinne som lös fristående "mast" i tredje hörnet. Därifrån drog vi två rep ner till kanten av trädäcket. Bambun är ca 2 meter lång och kanske 10 cm i diameter, en stabil sak som går att köpa i vissa plantskolor.

Nackdelen med en lös "pinne" är att du får plocka in den också när du tar in seglet.
malcolm
CITAT (Fippie @ 07-06-2011, 14:24) *
hallo hallo!

Jag hoppar inte lite ohyfsat i denna tråden och ställer frågan. hur gör man om man har en helt fristående uteplats där man vill ha ett segeldukstak? Där finns inga träd och inga byggnader som man kan fästa i...

Det är nog bättre att köpa ett partytält i så fall,visst kan man bygga någon form av ställning men som tidigare sagts så är det enorma krafter i vinden och det behövs inte mycket för att konstruktionen skall kollapsa/blåsa omkull.
Jennyirene
aromata, vad använde ni för fästen i trädäcket? Det lät ju som ett sätt som kunde funka "under tiden" om inte annat.

Förresten aromata, du har kanske någon bild på det hela?
aromata
Bara enkla spik, inget märkvärdigt. Men vi plockar förstås in seglet om vinden börjar ta i. Jag har tyvärr inga bilder.
Jennyirene
Fippie! Jag har sett någonstans segeltak med fyra pinnar och det skulle ju kunna funka över din uteplats isåfall, googla solsegel och bilder så kanske du ser?
Fippie
jag har googlat lite på det, men inte kommit fram till en snygg lösning ännu. Jag vill inte ha ett partytält eller något i stil med det! bara av den enkla anledningen att jag tycker att de är riktigt fula. fördelen jag såg med seglet var att det skulle ge ett "lätt och luftigt" uttryck. Men det är lång väg tills jag sätter upp det, om jag sätter upp det.

Givetvis är jag fullt medveten om vilka krafter det blir i segelduken när det blåser. Det var därför jag stälde frågan här. i annat fall skulle jag ju bara kunna hänga det över 3 stolpar och binda en motvikt i var ände.
Jennyirene
Ja det är svårt komma fram till hur man egentligen vill ha! Det är lite som oss...vi vill ha ett segel, frågan är hur....det ska ju bli snyggt också. Har man pengar är väl det bästa att kontakta en firma som fixar det åt en, då blir det riktigt snyggt.
*Stintan*
Nackdelen är ju, om man inte har väggar eller träd att spänna upp det mellan, att man måste ha en massa linor man kan snubbla på som håller "störarna" på plats så att seglet sträcks.
ingrids
Alltså, är jag väldigt gammeldags om jag tycker att ett parasoll på en rejäl fot (gärna hemgjuten i rejäl betong) kan vara ett altenativ?
Jennyirene
Ingrids! Parasoll är jättebra och vi har två stycken på två fina fötter men vi ville lite komma åt stilen som segelduken skulle ge. Nu har vi satt upp segelduken lite provisoriskt iallafall för att se hur det kommer bli och det känns rätt ok faktiskt. Med betoning på provisoriskt! Vi är inte säkra på att det är denna duk vi ska ha ens. Men det ger lite mer känsla iallafall. Kolla gärna min blogg för bild, mina bilder går aldrig att ladda upp här.
Peztis
Hur långt är det till närmsta större träd? Är det några meter så borde ju det vara enkelt att spänna en vajer med karbinhake så det bara är att haka av/på vid behov.

Glöm inte att sätta plankor och mjukt intill trädstammen bara så inte trädet far illa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon