Full version: Ipomea Batata
Piur
Har precis inhandlat mig en underbar liten växt vid namn Ipomea Batata. Försäljaren visste ingenting om plantan, så jag köpte den enbart för att jag blev blixtförälskad när jag såg den i butiken. Har googlat lite och förstått att detta är en sötpotatis vars blast är ettårig, men att där under i jorden finns knölar. Kan man på något vis ta tillvara på dessa knölar för att få plantan att växa till sig nästa sommar också? Just nu står växten i kruka, men bör jag plantera knölarna i marken på hösten, eller ska jag ta upp dem och förvara dem inomhus? Vet verkligen ingenting om knöl och lökväxter, så jag tar emot alla tips jag kan få.
Maggan H
Inomhusförvaring ska jag ha till min, har också köpt den, underbar! Blir det många knölar kan man väl sätta några och ha som krukväxt i vinter och spara några knölar svalt och mörkt. Dessutom blommar den med ljuslila blommor och bör väl sätta frö också? Jag ska göra allt för att lyckas!
Piur
Jajemensann, min slog ut med lila blommor så fort jag planterat om den! Tänkte precis samma sak, att man borde väl kunna ta tillvara på fröerna också? Ska prova iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon