Full version: mullrik jord ?
anders_skåne
Hejsan !

Jag är en novis inom trädgårdsodling men jag försöker lära mig allteftersom. Jag har ofta sett beskrivningar på plantor som trivs i mullrik jord. Ska man då använda barkmull eller torvmull för att förbättra jorden, vad är skillnaden på dessa två mull-sorter egentligen.

Vänliga Hälsningar
Anders
Åsa, mälardalen zon 2
Den bästa mullen får du med tiden om du regelbundet blandar i döda växtdelar, kompost + ex. kogödsel och liknande i din trädgårdsjord..
Det du köper i påse bryts ofta ner ganska snabbt så det är en tillfällig lösning.

Här kan du läsa lite om marken
http://www-markinfo.slu.se/index.phtml
Alpiner i Halmstad
Mull kallas det material som ursprungligen kommer från växter och djur.
Nedbrytningen startar så fort växten eller djuret dör, ibland innan och då kallar vi det för angrepp.
Nedbrytningen tar olika tid beroende på material, omgivning och klimat.
Vitmossan kan ta 1000-tals år för att i naturen brytas ner till torv. Hamnar vitmossan, torven däremot tillsammans med gödningsrik jord, sker nedbrytningen på något år.
Slutprodukten blir då en finfördlad mull.
Trädgårdsjorden består också av sten i olika storlekar, ner till mycket små korn, som vi kallar sand.
Mullrik jord är därför sådan jord som har en hög andel mull.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon