Full version: Slut på The Fairy
star k
Jaha vad göra då!? Rosen var slutsåld..... och jag som var helt inne på just den.

Så då får jag väl hitta på något annat. Tänkte efter lite och kanske jag ska ha 2 olika typer av rosor istället.... Denna rabatt har också fått en nyplanterad Reflexa (syren) som ska matcha rosorna. Min tanke är en grupp av buskiga och härliga blommor som går ihop med Reflexan. Denna syren kan till åren bli 3 m hög så då kanske det blir snyggare att ta några högre buskiga rosor i ljusare rosa, typ över 1,5 m och sedan framför dom sätta några mindre marktäckande i annan ton el. snyggast nog i vitt....?

Nu är jag helt snurrig på alla rosor och vet inte riktigt hur jag ska göra. Denna "större rabatt" ligger precis vid infarten till gården och man ser den direkt när man kör in. Så det vore trevligt att få en praktfull ö av en härlig syren och stora klasar med underbara rosor! Jag ser dessutom denna växtplats från köket.

Någon som kan ge mig lite rostips - vad jag kan använda!? Bor i zon 4. Platsen är söderläge, full sol hela dagen och öppet. Alltså inga väggar intill, skog dock ca 20 meter bort åt öst. Utmärkt jord och vattning erbjudes!
Ezereht
Det måste väl finna mer än ett ställe att handla på? Du kan ju bestella via postorder också om det verkligen kniper.

Något som blir VÄLDIGT stort men som kan vara snyggt kanske skulle vara rugosakorsningarna Schneekoppe och Wasagaming tillsammans? Jag har funderat på det för dom har båda lite stråk mot lila i sig. Vit-lila och rosa-lila. Men jag har inte kollat upp storlekat. Sen har jag inte plats här.. men man kan ju alltid fundera för det.
Kajsa
Annars finns The Fairy hos www.rosenposten.dk för ca 30 kr, har köpt dom flesta av mina rosor där.

men här en vit rabattros som klarar zon 5 och blir ca 80 cm

Katharina Zeimet, blommar väldigt två ggr, frisk och doftar. Har klarat alla de vintrar.

Bonica är en tuff ros som blir 1 m - 1.20, zon 5, frisk

Du kan ju plantera " tripp, trapp, trull " tre olika höjder framför syrénerna med rosor och ev plantera in lite fina perenner så blir det ännu vackrare.

Titta i mitt album/Rugosa rosor och album/Kanadarosor där hittar du friska, ständigt blommande rosor som är från 1.5 m och uppåt. Dom fryser aldrig bort !

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon