|
pleximaster
07-06-2011, 14:25
Jag har en 150 år gammal buxbomshäck som flyttades för tre år sedan. Förra sommaren blev det väldigt torrt och jag dae svårt att vattna allt så mycket som det hade behövts. Nu i vår ser denna häcken tisig ut vilket jag tolkat som torrskador. Finns främst på sidorna, uppe på kommer massor med friskt grönt. Mina andra buxbomshäckar har inga symptom. Nu har jag dock läst om den nya svampsjukan (Cylindrocladium buxicola) som går på buxbom men jag tycker inte hitta några bra bilder får att identifiera en ev svampsjukdom. Någon som vet mer?
mvh plexi
Dax att besöka doktorn då ?
Jag med mitt snuskiga fantasi älskar rubriken på detta inlägg - du får ursäkta mig !!!!
Gunilla T
07-06-2011, 15:28
Det är nog inte lätt att veta vad som är vad...jag vet att Sarenström har drabbats hårt av angrepp på sina buxbom och hittade dethär; http://hannu-s.blogspot.com/2011/02/borjad...forsoka-fa.html
pleximaster
15-07-2011, 05:57
Jag är mer eller mindre säker på att det är Box blight (Buxicola) svamp som jag fått in i trädgården. Vi har 300 meter boxbom plus formklippta klot spiraler och andra kreationer. Nu börjar kriget! Ska börja med att radikalbeskära 20 meter av den äldsta boxbumshäcken ta bort all ytlig jord och nedfallna löv... suck... boxbommen är lite av stommen i vår trädgård. Jag gråter!
mvh plexi
Hej
Det är inte stor problem om man tänker så bra och jobba :
1 Försöker att göra bra jord ,jord som kan inte innehåller överflodiga vatten och beskära bra för att sol och luft går bra genom grenar.
2 Du kan minska 80% av problem om du ta bort alla skadad delar och bränna dem .
3 Det finns i affären många medel mot svampen
4 Jag läste om huvudverk tabletter som heter ( aspirin ) , som man kan blanda 1 tablett till 20 liter vatten och vattna växter på dem , den stärker växter mot svampen.
5 Boxbom är mycket känsla från överflodiga vatten och från torr.om de har dåliga skötsel så de blir svaga och det blir lätt att sjukdom och insekter attackera dem, om man har inte tid till växter så man behöver inte plantera växter.
H:Bassam
pleximaster
04-08-2011, 21:43
Nu har jag hittat källan, ett antal plantor jag köpte i våras för att täta häcken med. Alla dessa plantor var också drabbade. Den flyttade häcken var torrstressad och angreps därför lätt. Sen blev all småbladig buxbom (suffrigosa) i närheten så illa att jag antingen klippt eller grävt upp den. Vissa andra sorter har bara mindre angrepp än men det kommer väl i detta fuktiga väder. Vi har haft blötast och minst sol i hela landet denna sommar. Vi har trehundra meter buxbom och massor av bollar spiraler och djur... De är lite av stommen i trädgården så detta är verkligen ett bakslag som heter duga. Jag tappar nästan sugen på trädgården nu och det vill inte säga lite det. Himla trist.
Gunilla T
05-08-2011, 09:24
Riktigt, riktigt sorgligt och speciellt om ni byggt upp hela trädgården med buxbom som stomme. Jag känner verkligen med er och jag förstår att det just nu känns mer än hopplöst eftersom förlusterna är så stora. Förlust av enstaka växter får man alltid räkna med, det ingår i trädgårdslivet eftersom vi jobbar med levande material, men att få hela trädgårdsstrukturen förstörd är mer än tungt...
Ge inte upp!... ..det kommer något positivt ur detta också så småningom...nya växtområden att upptäcka, nya idéer som ni kan satsa på istället.
Gossen Ruda
05-08-2011, 10:02
Kan någon ge närmare information om denna svamp? Jag har visserligen bara 4 meter buxbomhäck och en annan jätte. Kommer det bara med nyinköpt material för då klarar jag mig.
vanjalarsa
05-08-2011, 10:37
Förlåt mig men jag måste bara kommentera rubriken.....Har jag fått svamp i häcken?.........Då tänkte jag smörj med Pevaryl....Förlåt igen. Hoppas att det ordnar sig. mvh vanjalarsa
kerstin z5-6
05-08-2011, 11:15
Ja, med nytt material ,men senare kan den förstås även spridas med vinden .. och den verkar komma först i de småbladiga sorterna Jättetråkigt Plexi
vanjalarsa
05-08-2011, 14:03
CITAT (vanjalarsa @ 05-08-2011, 11:37)  Förlåt mig men jag måste bara kommentera rubriken.....Har jag fått svamp i häcken?.........Då tänkte jag smörj med Pevaryl....Förlåt igen. Hoppas att det ordnar sig. mvh vanjalarsa  Hej igen Ett skämt.........humor alltså mvh vanjalarsa
Jultorpet
05-08-2011, 21:33
CITAT (vanjalarsa @ 05-08-2011, 11:37)  Förlåt mig men jag måste bara kommentera rubriken.....Har jag fått svamp i häcken?.........Då tänkte jag smörj med Pevaryl....Förlåt igen. Hoppas att det ordnar sig. mvh vanjalarsa  Tänkte nåt liknande!
pleximaster
06-08-2011, 12:25
Helt ok att skoja med titeln, som gammal spexare från Lund så var jag fullt medveten om vad jag skrev. Detta var för att pigga upp både mig själv och er andra när detta hände.
Mvh plexi
spacepingo
06-08-2011, 12:37
Om inte annat så är det ju ett bra sätt att få folk att läsa det man skriver  men det är jättesynd att dina planteringar råkat illa ut.
kerstin z5-6
06-08-2011, 15:45
Har du titta i Hannu sarenströms blogg? Han har 6 inlägg om detta
Jultorpet
06-08-2011, 22:14
CITAT (pleximaster @ 06-08-2011, 13:25)  Helt ok att skoja med titeln, som gammal spexare från Lund så var jag fullt medveten om vad jag skrev. Detta var för att pigga upp både mig själv och er andra när detta hände.
Mvh plexi
CITAT (Kutas @ 07-06-2011, 15:51)  Dax att besöka doktorn då ?
Jag med mitt snuskiga fantasi älskar rubriken på detta inlägg - du får ursäkta mig !!!! ÅH! Jag är inte ensam!!! Jag berättade för min man och han undrade vad 17 för forum jag är med i nu...!
Gunilla T
11-08-2011, 11:12
Dethär är inte roligt - jag själv har inga buxbom men lider med alla som drabbas. Köp inte buxbomsplantor nu! http://hd.se/helsingborg/2011/08/10/heta-t...alla-affarer-2/
*Stintan*
11-08-2011, 11:29
CITAT (pleximaster @ 06-08-2011, 13:25)  Helt ok att skoja med titeln, som gammal spexare från Lund så var jag fullt medveten om vad jag skrev. Detta var för att pigga upp både mig själv och er andra när detta hände.
Mvh plexi Jag garvar varenda gång jag ser rubriken, kul att du skämtar mitt i bedrövelsen. Fasiken va trist. Jag kommer osökt att tänka tillbaka på tiden jag jobbade i Drottningholms slottspark någon gång i min ungdom och alla buxbomhäckar där. Undrar hur dom gör på såna ställen om dom drabbas av detta otyg.
Gossen Ruda
11-08-2011, 16:10
CITAT (Gunilla T @ 11-08-2011, 12:12)  "Jordburksverket"
CITAT (pleximaster @ 04-08-2011, 22:43)  Nu har jag hittat källan, ett antal plantor jag köpte i våras för att täta häcken med. Alla dessa plantor var också drabbade. Den flyttade häcken var torrstressad och angreps därför lätt. Sen blev all småbladig buxbom (suffrigosa) i närheten så illa att jag antingen klippt eller grävt upp den. Vissa andra sorter har bara mindre angrepp än men det kommer väl i detta fuktiga väder. Vi har haft blötast och minst sol i hela landet denna sommar. Vi har trehundra meter buxbom och massor av bollar spiraler och djur... De är lite av stommen i trädgården så detta är verkligen ett bakslag som heter duga. Jag tappar nästan sugen på trädgården nu och det vill inte säga lite det. Himla trist. Håller med anra, härlig rubrik.... Ärligt talat hur gör man i sånt läge? Har du reklamerat och krävt att få trädgården (övrigt som smittats) återställd. Tittar man på konsumentköplagen så borde man ju faktiskt få det, men ärligt orkar man? Hur bevisa? Jag skulle nog ändå fundera på att försöka få en rejäl kompensation om jag köpt plantor som jag misstänkt varit smittade. Man kan ju pröva med ARN, det kostar inte så mycket, kan vara värt ett försök. Jättetrist hur so helst, förstår om du nästan tappar sugen. Helén
spacepingo
13-08-2011, 16:20
CITAT (Gossen Ruda @ 11-08-2011, 17:10)  "Jordburksverket"  Hihi, fattade först inte det roliga, men när jag läste artikeln igen
Samsara
18-08-2011, 21:36
Usch, den svampen är inte rolig. Vi har fått tyska buxbom i våras med den svampen, vi upptäckte inte det förrän för 2 veckor sen. Nu vet vi inte alls hur vi ska gå vidare, om vi vågar köpa in eller ska avvakta till nästa år. Vi vill inte hjälpa till att sprida denna sjukdom.
pleximaster
19-08-2011, 07:15
Jag skulle inte köpa nytt, vissa säger att sporerna överléver 1-2 år andra 3-4 ingen vet säkert. har ni egna buxbom sedan tidigare så ta stcklingar själva. Jag kommer inte att plantera några nya buxboms plantor i trädgården alls då jag ser smittan på fler och fler ställen i vår närhet. Tror det blir som med almsjukan, svampen kommer att slå ut 80-90 % av bestånden, ingen kommer att vilja köpa buxbom som man gör idag. och därmed kommer det finnas mindre buxbom och mindre svamp om säg 5-10 år. Då kan man plantera lite igen...
Jag har varit ikontakt med affären som sålde plantorna de erbjöd mig kompensation för de 10 småplantor jag köpte och som var smittade inget annat, löjligt... ska försöka dra det med försäkringsbolaget om jag får tid och ork.
mvh plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|