isklockan
07-06-2011, 14:27
Nu när växthuset är klart måste jag skaffa nån bra skuggning. Har provisoriskt satt upp fiberduk men det kanske finns andra bra tips.
MVH isklockan
*Stintan*
07-06-2011, 15:38
jag skruvade upp gardinspiraler i mitt växthus som jag hängde fiberduk över. Funkade jättebra och var bara att dra för eller ifrån alltefter behov.
Jag har en spetsgardin som jag fäster i taket och sen hänger ner efter/bakom linan för plantupphängning. Jag fäster dem i profilerna där tak möter vägg också. Gardinen skuggar lite och man kan ändå se ut.
fridasj
08-06-2011, 07:59
En gammal klassiker är ju att måla med filmjölk direkt på glaset!
Själv har jag kanalplast i mitt växthus och då skuggar den så pass av sig själv att jag inte behövt någon extra skuggning.
bianca11
08-06-2011, 08:11
Jag har klätt in mitt med bubbelplast på insidan som jag sen tar bort till midsommar
isklockan
08-06-2011, 12:39
CITAT (isklockan @ 07-06-2011, 15:27)

Nu när växthuset är klart måste jag skaffa nån bra skuggning. Har provisoriskt satt upp fiberduk men det kanske finns andra bra tips.
MVH isklockan
Tack för alla svaren. Blir extra intresserad av filmjölksideén eftersom det är stört omöjligt att få tag på skuggpasta i staden där jag bor. Läste nånstans om att blanda filmjölk med kalk. Nån som testat och kan berätta mer exakt om det.
MVH isklockan
fridasj
08-06-2011, 12:49
CITAT (isklockan @ 08-06-2011, 13:39)

Tack för alla svaren. Blir extra intresserad av filmjölksideén eftersom det är stört omöjligt att få tag på skuggpasta i staden där jag bor. Läste nånstans om att blanda filmjölk med kalk. Nån som testat och kan berätta mer exakt om det.
MVH isklockan
Kan tänka mig att det håller lite bättre om man blandar i kalk men min morfar ( trädgårdsmästare) körde med bara fil och det satt bra. Dessutom billigt och lätt att bättra på vid behov samt skrubba bort när man inte vill ha det längre.
isklockan
08-06-2011, 12:55
CITAT (fridasj @ 08-06-2011, 13:49)

Kan tänka mig att det håller lite bättre om man blandar i kalk men min morfar ( trädgårdsmästare) körde med bara fil och det satt bra. Dessutom billigt och lätt att bättra på vid behov samt skrubba bort när man inte vill ha det längre.
Tackar så jätte mycket för det snabba svaret. Ska nog testa bara filmjölk som du föreslår. Sitter precis och tittar efter nåt ställe på internet att skicka efter skuggpasta på och det är inte billigt med frakten.
MVH isklockan
Monarda
11-06-2011, 17:28
Tyckte inte det funkade med skuggväv på insidan när tomaterna var uppe i takhöjd så efter ett tips från någon annan här på odla satte jag upp pinnvävsjalusier.
[attachment=61585:P8090423a.jpg]
bullerbybo
15-06-2011, 11:58
Skuggar aldrig, odlar i polykarbonat (isolerplast).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.