Har tiotalet pelargoner som övervintrat i källaren. Med lite ljus och vattnade 3-4 gånger. När jag tog upp dom i våras, runt mars, planterade jag i ny kruka, klippte ner till ca 1 dm. Dom är nu gröna och fina men inga knoppar?? Kommer dom eller blir det inga blommor på dom i år? Nästa eller är det kört....!? Vet ej exact vilka sorter men det är zonaler, tippar på Drottning Ingrid el. Mårbacka. Ludwigburger etc.
Finns det hopp eller har jag klantat övervintringen?
Förutom detta har jag 2 pelargoner, också övervintrade, som har fått vita blad? Vad är det som felar?
Tacksam för råd!
Eva i Skåne
07-06-2011, 19:20
Pelargoner som man klipper ner på våren tar lite tid på sig att komma i blom, men det är säkert ingen fara. Är dom gröna och fina så kommer snart blommorna också. Sommaren har ju knappt kommit igång och dom "egna" pelargonerna är oftast finast i augusti tycker jag.
Ang de vita bladen så är det troligen solskador om du inte avhärdat dom så mycket och dom sen kommit ut i skarp sol. Alternativet är om bladen är ljusa i mitten, men fortfarande vätskefyllda (dvs inte torra, vissna, prassliga) att dom haft för lite ljus och näring under vårmånaderna.
Ingetdera är nån katastrof för växterna. Det kommer nya friska blad och dom som växer fram sedan pelargonerna kommit utomhus är robustare och mindre känsliga än de du får ta bort.
Toppen! Tack. Då ska jag bättra mig till nästa år med både ljus, näring och härdning.
Tack för råden. Jag gillar mina pelargoner från förra året så jag hoppas dom snart kommer igång!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.