Kakaduan
Har köpt färska (sade de) frön till julrosor. Fick tipset att lägga fröna i frysen i tre dagar innan jag planerar.

Någon som har ett "bergsäkert" sätt som jag skall göra på för att lyckas bäst? Plantera dem och ställa ut dem och lämna dem där? Lägga i frysen och sedan ta ut och plantera dem ståendes i rumstemperatur?

Hjälp? Vill så gärna göra rätt!

Charlotte
Åsa, mälardalen zon 2
Frysen?? Den optimala temperaturen vid kallstratifiering är +0-5C så en kall kyl är tusen gånger bättre. 3dagar låter lite väl kort för kallstratifiering ett par månaders kallstratifiering är nog bättre. Vid kallstratifiering ska fröna vara fuktiga och gärna ligga i fuktig såjord, vermiculit eller liknande.

Man kan dock även så och ställa ut lådan utomhus i skuggigt läge så får naturen sköta sig själv.

Tvivlar dock på att det är superfärska frön, färska frön är ej torra. Jag har aldrig lyckats få köpta frön att gro men frön jag skördat själv när frökapslarna börjat spricka, och fröna har jag då sått omedelbart efter skörd de har då grott snällt efter att ha gått igenom en vinter. Men det verkar ta tid innan man ser blommor jag har lite frösådda plantor i växthuset som är 3-4år gamla och än har de inte satt några blommor. Vill gärna se ifall det blir några kul färger det är nämligen bara en rosa hybrid som verkar trivas och sätta frö hos mig och den lär ju inte sätta frön som ger plantor som är lika moderplantan.
Sylvia
Helleborus är färskgroende och man lyckas sällan med köpta frön, de är inte särskilt färska längre när de anländer under vintern.
Det allra bästa för Helleborus är naturmetoden: ställ en kruka med sandblandad såjord under en frökapsel som håller på att mogna, så fångar krukan upp fröna när de är mogna. Annars kan det vara smått omöjligt att hitta dom när julrosen väl har slängt iväg de svarta fröna på svart jord.
Låt sedan krukan stå ute hela hösten och vintern, så förhoppningsvis spirar det till våren!
Vissa sällskap, t.ex. STA, har tagit fasta på detta med färskgroende frön och har en färsk-lista på sin hemsida. Där är möjligheten att få färska frön som störst.
Kakaduan
Tack för svaren!

Dessa frön kommer från andra sidan jordklotet, är alldeles nyskördade och knappt torra bakom öronen. Nyinkomna till butiken, så jag tror det finns hopp.

Charlotte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon