Full version: Vinbärsgallkvalster?
paradisgården
Vi har just flyttat ut till landet och i våras undersökte jag vinbärsbuskarna i fruktträdgården för att se om de hade kvalster. Jag hittade några runda knoppar, men när jag "öppnade" de. var det små blomknoppar i så jag tänkte att knopparna med blommor kanske är rundare än bladknopparna. Alla runda knoppar hade nämligen blommor i sig och de andra hade bara blad. Vad tror ni om detta? Ska det vara så eller har de kvalster? Har varit ute och letat missformade blad, men inte hittat några.
Shabbadang
Det är stor skillnad på knoppar med och utan kvalster. Kolla här: http://debatt.webbop.fi/index.php?topic=1396.45
Och det är bara svarta vinbär som får gallkvalster.
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr är det inte enbart svarta vinbär som får gallkvalster numera, för några år sedan var det yrkesodlare som anmälde att de hittat även på röda vinbär och nu har även jag sett det. På min odlingslott så finns det röda och vita vinbär med stora typiska uppsvällda runda kulor och jag har pratat med styrelsen för odlingslotterna och de har också sett det på många håll och att vi nu måste ta bort samtliga vinbär inte bara de svarta.
Shabbadang
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-06-2011, 06:56) *
Tyvärr är det inte enbart svarta vinbär som får gallkvalster numera, för några år sedan var det yrkesodlare som anmälde att de hittat även på röda vinbär och nu har även jag sett det. På min odlingslott så finns det röda och vita vinbär med stora typiska uppsvällda runda kulor och jag har pratat med styrelsen för odlingslotterna och de har också sett det på många håll och att vi nu måste ta bort samtliga vinbär inte bara de svarta.

Uj då, det visste jag inte. Har kvalstren muterat eller vad har hänt?
paradisgården
Oj, det var ju tråkigt. Men det var på våra svarta vinbär jag såg bollar. Men det finns inga intorkade kvar nu och vad jag fattar har de slagit ut, för det var dem blommorna var i och nu har vi massa klasar med kart på den busken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon