semnife
Behöver hjälp...
Har tagit bort en plantering av löjtnandshjärtan längs ena husväggen, i söderläge.
Tänkte nu sätta perenner i blå-lila toner & ev några barrväxt istället..(tex kottuja eller sockertoppgran.)
Husväggen har 3 källarfönster som ställer till det lite...men tänkte kanske sätta låga marktäckare under dem.

Behöver förslag på växter...blir alldeles yr i bollen själv..
Tack på förhand.. rolleyes.gif
Eva i Skåne
Revsuga tycker jag låter perfekt utanför källarfönstren. Bra marktäckare, söta blå blommor på försommaren och vackra blad nästan året om.
blomnettan
Under källarfönstren skulle jag plantera vitblommande Silverarv. Den vita färgen kommer att lyfta fram det blå hos ev. blå växter emmellan fönstren eller det gröna hos ev. barrväxter!
Ser riktigt framför mej hur Silerarven bäddar in fönstren till viss del med ett blommande flor smile.gif
/ nettan
smuleborg
Utan att veta rabattens storlek o.s.v.

Stäppsalvia nemorosa 'Caradonna' med inslag av röllekan 'Coronation Gold' (om du står ut med gult, jag vet inte om jag gör det, men den här kombinationen är häftig, inte bara i färg, blommans form). Silverarv däremellan kan funka (pass dock, silverarv förökar sig en hel del). Eller - Stäppsalvia nemorosa 'Caradonna' och skogssalvia 'Salvia x sylvestris'. Silverarv däremellan kan funka även här, se upp, som sagt.

Silverarven kan bytas ut mot icke blommande lammöron.

Shabbadang
CITAT (semnife @ 07-06-2011, 20:23) *
Behöver hjälp...
Har tagit bort en plantering av löjtnandshjärtan längs ena husväggen, i söderläge.
Tänkte nu sätta perenner i blå-lila toner & ev några barrväxt istället..(tex kottuja eller sockertoppgran.)
Husväggen har 3 källarfönster som ställer till det lite...men tänkte kanske sätta låga marktäckare under dem.

Behöver förslag på växter...blir alldeles yr i bollen själv..
Tack på förhand.. rolleyes.gif

Sockertoppsgran är kanske inte det bästa valet i ett söderläge, där de lätt blir brända. I soliga lägen är enar och tallar de bästa barrväxterna. Låg sävenbom 'Rockery Gem' skulle kunna vara perfekt, eller Juniperus horizontalis kanske, ja, eller vanlig J. communis 'Repandens'. Små tallar: http://www.conifer.com.au/dwarf_pinus
semnife
Tack så mycket ...blev lite bättre inspiration.
Glömde skriva att det är ju zon 4-5 också, vilket är lite trist.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon