Nila
Jag letar efter en växt att ha i fogarna mellan betongplattor på uteplats. Har på flera ställen sett backtimjan rekommenderas. Undrar nu: finns det olika sorters backtimjan?? Jag har backtimjan som marktäckare i en rabatt, men den är 15-20 cm hög. Finns det någon lägre variant? Eller blir den helt enkelt lägre om den trampas på?? Mellan plattorna vill jag ha något riktigt lågt såklart!!
ingrids
Det kan vara så att du har stortimjan och inte backtimjan i rabatten, det finns ingen chans i hoppsan att backtimjan blir 20 cm hög och det är inte alltid man får den sort man tror att man köper när man handlar växter. Backtimjan nästan smyger sig över mark och stenar, sisådär 5 cm hög.
Shabbadang
Ännu mer krypande än backtimjan är gråtimjan, som kan vara värd att prova också.
http://blogg.perenner.se/2010/05/07/timjan...te-bara-krydda/
Nila
CITAT (ingrids @ 07-06-2011, 21:49) *
Det kan vara så att du har stortimjan och inte backtimjan i rabatten, det finns ingen chans i hoppsan att backtimjan blir 20 cm hög och det är inte alltid man får den sort man tror att man köper när man handlar växter. Backtimjan nästan smyger sig över mark och stenar, sisådär 5 cm hög.

Nä, då låter det verkligen inte som om det är backtimjan jag har fått. Köpte som fröer på nätet, och letade länge efter något som skulle vara lågt och krypande... Nu passar den iofs ganska bra ändå, där jag har den just nu, men jag har undrat över varför den blev så hög. smile.gif

CITAT (Shabbadang @ 07-06-2011, 23:20) *
Ännu mer krypande än backtimjan är gråtimjan, som kan vara värd att prova också.
http://blogg.perenner.se/2010/05/07/timjan...te-bara-krydda/

Tack för tips! smile.gif
Alexander-VG-zon3
det finns många låga timjan sorter, kryptimjan är en som också blir väldigt låg. purpurtimjan, islandstimjan, dvärgtimjan - låga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon