Full version: Vilken växt?
Sofia, Skåne
Denna växt har självsått sig i min trädgård, i norrläge och skugga under en luktolvonbuske. Kan någon möjligen säga vad det är? Bladen är vackra och ca 7 cm långa. De stora primalbladen håller på att vissna.
Ett stort tack på förhand!
Shabbadang
Har du någon lönn i närheten?
Aqvakul
Något träd är det säkert, men lönn var nog det sista jag ghissat på...
Sofia, Skåne
Nej, någon lönn finns inte i närheten. Och lönnbladen är ju så karakteristiska, såsom på kanadensiska flaggan confused.gif
NilaM
Såg i en annan tråd ett träd med liknande blad som någon föreslog var Asklönn.
Och bilden i min lilla fälthandbok ser rätt lika ut.
Googla lite bilder, du kan nog bedömma det bättre, du som har växten smile.gif
Shabbadang
CITAT (Sofia, Skåne @ 08-06-2011, 14:49) *
Nej, någon lönn finns inte i närheten. Och lönnbladen är ju så karakteristiska, såsom på kanadensiska flaggan confused.gif

Du ska nog inte döma av de första bladen som visar sig. Nästa par kan se helt annorlunda ut. Och det finns många lönnar som inte har den handflikiga typen av blad. Skicka en ny bild när nästa bladpar har kommit.
Mårbacka
Tror också att det kan vara asklönn, de skiljer sig ganska mycket från den originella lönnformen. Tycker därför inte alls att den påminner om bladet på den kanadensiska flaggan.
Huggorm
Absolut en lönn, och troligtvis en asklönn. Jag har en fröplanta som grodde i vintras, och den hade exakt sådana hjärtblad. Skickligt av er andra som inte nyligen sett någon att klura ut det smile.gif

CITAT (Sofia, Skåne @ 08-06-2011, 14:49) *

Långt ifrån alla lönnar har sådana löv som sockerlönnens, men asklönnen är kanske den art som skiljer sig allra mest. Däremot de första hjärtbladen, de små smala under de större på din planta, de är karaktäristiska för alla lönnar jag sett.
Sofia, Skåne
CITAT (Shabbadang @ 08-06-2011, 15:55) *
Du ska nog inte döma av de första bladen som visar sig. Nästa par kan se helt annorlunda ut. Och det finns många lönnar som inte har den handflikiga typen av blad. Skicka en ny bild när nästa bladpar har kommit.

Du hade så rätt så! Så ser nästa bladpar ut.

Kan det fortfarande vara asklönn? Som ni förstår är jag nybörjare confused.gif
Huggorm
Jämför med hur mitt andra bladpar såg ut
Shabbadang
CITAT (Huggorm @ 08-06-2011, 18:01) *
Absolut en lönn, och troligtvis en asklönn. Jag har en fröplanta som grodde i vintras, och den hade exakt sådana hjärtblad. Skickligt av er andra som inte nyligen sett någon att klura ut det smile.gif
Långt ifrån alla lönnar har sådana löv som sockerlönnens, men asklönnen är kanske den art som skiljer sig allra mest. Däremot de första hjärtbladen, de små smala under de större på din planta, de är karaktäristiska för alla lönnar jag sett.

Det var det jag tyckte mig känna igen, alltså hjärtbladen. Förra våren grodde det väldigt mycket lönnplantor så jag hade en minnesbild.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon