Full version: Finlands vita ros
malcolm
Jag har blivit förtjust i finlands vita ros och funderar på att plantera några på var sida av min uppgång till huset, hur tätt kan man sätta dem och är det rätt årstid för det nu? Växtstället är en rabatt där det tidigare växt "vanliga" rosor som frusit bort en efter en under årens lopp och nu är det bara en eller två kvar och det ser lite fattigt ut. Har hört att man inte skall plantera rosor där det växt rosor förut utan att byta ut jorden, hur djupa/vida gropar bör jag gräva i så fall och vilken typ av jord är lämplig att använda? Jag har en ridskola i närheten där jag köpt brunnen hästgödsel (med halm) förut, är detta för kraftigt för att använda till att börja med?
Shabbadang
Om de finns i kruka så är det bara att plantera när som helst. Ibland finns de bara som barrot och då blir det tidig vår/sen höst.
Jag tror inte den är så känslig mot nematoder precis men det skadar väl inte att tillsätta kompost, även om den växer snällt på mycket mager jord. (Nematoderna försvinner av sig själv utan värdväxter så det är nog inte så farligt om det bara är en enstaka ros kvar). Lämpligt plateringsavstånd kan nog vara en meter, de kommer med utlöpare och breddar sig rejält.
Ezereht
Dom blir jättestora. Jag flyttade en som ändå hade rätt bra med plats för rotskotten kom i mängd och även om jag hade en del gräsmatta emellan var jag rädd den skulle komma in i en blomrabatt en bit bort (och ta över). Även fast jag trodde jag grävt bort allt kommer det upp små nya plantor nu där den var.

Jag tror inte man kan ta död på dem, dom är superhärdiga. Så om du skulle få någon att gräva upp skott åt dig är det bara att flytta över, men du måste vattna noga i början. Är dom krukade så är det ju väldigt enkelt.

Första året behöver man egentligen inte gödsla. Men om det hade varit jag och jag haft tillgång till en massa gödsel etc undrar jag om jag inte hade försökt göra en "typ" varmbädd. Dvs. ett lager halm med gödsel i botten och så jord på och sen plantan och sen mera jord. Sen när plantan tar sig och rötterna söker sig neråt så är gödslet förmodligen mindre starkt.

Matjord är bäst. Om du inte har det så kan du köpa P-jord eller rosjord på påse. Gropen bör vara så rötterna har gott om plats och lite växtmån åt sidorna och neråt, kanske 2-3 dm och sidorna och minst 1 dm neråt från rotspetsen.
malcolm
Min bror har den rosen vid sitt sommartorp, kruxet är bara att det ligger i Finland. Förra sommaren tog han sticklingar åt mig men det var under värsta värmeböljan så det blrv inget av dem. Vet att de blir stora så det är kanske ingen bra idé att ha vid gången men de kanske går att klippa för att få bort överhänget, annars får jag tänka om och ha dem någon annanstans för sådana skall jag ha på ett eller annat ställe.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon