Anna-Karin C

Nu har ett par av mina rosor fått blad som lixom viker/rullar ihop sig lite lätt. Det är halvnya/färska blad som gör så. Det finns ingen mask/larv innuti bladet vad jag kan se. (Jag har även haft ett par där det är larver i men då är bladen helt ihopvirade och ser annorlunda ut).

Det är flera blad i varje "hand" eller bladgren eller vad det kallas som är vikta så här. Det är inte alla blad på en ros heller...

Någon som vet om det är nåt dåligt?

Anna-Karin
ingrids
Jag hade något likartat och identifierade det som liten rosenstekel. Först ligger visst ägg i bladpåsen, sen blir det en larv och vissa påsar är helt tomma. Rådet jag läste var att nypa bort alla påsar och kasta.
Kajsa

Liten rosenbladsstekel, det tycks vara gott om dom i år, har plockat mycket. Det sprider sig i hela busken så man ska plocka bort allt man ser. Den fullbildade stekeln ser sedan ut som en liten fluga.
Anna-Karin C
Nääe,, precis så där ser det ut ju... Typiskt. Så det är bara att gå ut och plocka blad då? Vad tråkigt. Om man inte plockar bort bladen, vad händer då då?
Äter flugorna på rosorna sen? Eller klarar sig rosen ändå?
Kajsa
Enligt expert böckerna jag citerar LÅG " Rullningen kan sprida sig även till blad som inte har några larver ( och det går fort och kan bli mycket ) Stekeln lägger sina ägg i bladkanten, de ljusgröna larverna rullar in sig i bladen. I juli släpper den vuxna larven ned sig till jorden, där den spinner en kokong, i vilken den förpuppas nästa vår, den fullbildade flugan flyger i maj, juni "

Och så går allt runt nästa säsong.
Anna-Karin C
Jaha,,, kul värre då sad.gif Nu har jag i alla fall varit ute o plockat blad. De här flugorna sprider väl sig vidare sen då antar jag. För jag har ihoprullade blad på en av mina nyplanterade rosor.
Ezereht
Dom går på lite andra saker också tyvärr om man får mycket. Alltså icke-rosor.
Anna-Karin C
Men vad tråkigt.. Men ni som har mycket rosor. Går ni igenom dem varje dag/vecka o plockar bort angripna blad o löss o sånt? Eller hur gör ni? Gick en runda idag o plockade löss o rullade blad. Men då har jag kanske bara 15-20 rosor o de flesta har inte hunnit växa sig så stora ännu.
Ezereht
Jag brukar gå runt i trädgården nån dag varje vecka för att det är mysigt. Då petar jag lite här, gossar lite där. Trädgården är min terapi, jag gillar att gå där. Särskilt i skymningen wub.gif och då doftar det som mest också.

Sen brukar jag vattna en gång i veckan ungefär, och då sprutar jag med vatten på lössen. Jag plockar aldrig dom för hand, det är för många. Ibland gör jag såpavatten i sprutgrejjen och ger till min son, som trycker det är kul att "kriga" mot lössen. Min man kollar efter träden, han gillar att se "biologisk krigsföring" hur många spindlar som är där och hur det går för dom, spindlarna och nyckelpigorna brukar vara ganska duktiga.

Den här gardena trycksprutan tycker jag jättemycket om. Man pumpar upp den och då kan man trycka på en knapp och den sprutar jämt och fint. Superbra för såpavatten eller att bevattna känsliga nyplanterade saker. Bra för min tumme som jag har lite artros i också. Och faktiskt ganska kul wink.gif

Anna-Karin C
Ja, jag tycker oxå om att gå runt o titta och pilla lite här och där. Man får väl se vart det slutar. Han inhandlat en tryckspruta oxå. Kanske det blir att spruta lite såplösning på lössen om de får för sig att invadera någon ros rejält! smile.gif
Kajsa
Nej, jag missar nog en del för jag har så trångt i alla rabatter, så är det med rosor, det blir aldrig perfekt. Senare kommer svampsjukdomarna, lössen. Plantera en massa klematis och perenner emellan så ser man inte allt.
Jag har mina favoritrosor och det är Rugosa rosorna, dom är superfriska !
Anna-Karin C
Jag har en hansa. Det är väl en rugosa? Men den blir översållad med bladlöss.. Fast nu har den precis börjat blomma här hos mig och den luktar jättegott smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon