ulricazon4-5
Har nyligen planterat Häggmispel, i slutet av maj. När och ffa hur beskär jag denna häck? Vill ju ha den tät och fin hela vägen. Det är en tomtgräns-häck.

ulricazon4-5
Camelian
Med fördel beskär man Häggmispel vid planteringen, och du kan beskära den nu cirka 30 centimeter ovan jord. Det gör ont att skära ned den (man vill ju ha en hög häck så fort som möjligt) men den tar sig och blir betydligt kraftigare sedan. Glöm för all del inte att vattna om det är torrt!
ulricazon4-5
Tack snälla du för bra info. Ska följa dina råd!
Vattnar gör vi nästan konstant.
tvilling77
lånar tråden lite...planterade häggmispel förra året men beskar den inte då dom sa att det inte behövdes.....kan man beskära den nu fastän den blommar? Misstänker att jag är sent ute.....Man ska beskära dom kraftigt alltså??
Aqvakul
Vilken sort är det?
Ska du hålla den friväxande, lite "tuktad", eller klippt?
Förr beskar man alltid vid planteringen. Numera tycker allt fler att det gynnar rottillväxten bättre att vänta med beskärningen.
Ska du ha den som formklippt så hade jag väntat till våren och då klippt ner den till 25-30 cm. har du tänkt dig den som mer friväxande så hade jag kortat in den nu direkt efter blomningen.
Jag har en hel del egen erfarenhet av häggmispel genom åren men är ingen professionell busk-/trädmänniska. Så invänta gärna andra tips. Tills dess kan du kanske fylla på tråden med att försöka svara på mina två inledande frågor...
tvilling77
det är prakthäggmispel, A Lamarckii....först hade jag tänkt ha den friväxande men har nu börjat ändra mig och ska plantera några till...det blev väl så glest....då tror jag definitivt att jag väntar till våren och beskär då! Tack för ditt svar!
octachoron
Tydligen har prakthäggmispeln problem med mjöldaggsangrepp.
Det togs bl a upp i tråden http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...amp;forum_id=13
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon