Full version: Tock, tock
malcolm
Satt på uteplatsen under parasollet igår när jag hörde ett tock, tock, fattade inte vad det var till att börja med men så såg jag en hackspett som försökte hacka sig in i fågelholken som jag har i min björk. Den lyckades dock inte eftersom ingångshålet är plåtskott och efter en stund kom en ilsken liten fågel ut ur holken och jagade bort inkräktaren och jag såg inte till den mera. Min fråga är nu, brukar hackspettar ge sig på ägg och fågelungar?
Fågelvägen
Helt ovanligt är det inte. Jag har själv sett en hackspett picka i sig en nyfångad talgoxunge. sad.gif
Det är ju för hackspettens och ekorrens skull som man sätter plåt kring hålet på fågelholkarna. Därför är det också viktigt att fågelholkarna är ordentligt djupa så hackspetten inte kan nå boet. Är hackspettarna riktigt hungriga lär de undvika plåtskoningen och hacka sig in genom sidan på fågelholkarna.
Gunilla T
Ja, hackspettar är boplundrare, äter fågelägg och tar fågelungar.
Gossen Ruda
Instämmer, jag har sett en trastunge inkilad i en barkspringa som en grankotte. Stabila holkar bör det vara, jag har inte fått inbrottsförsök på många år nu.

Beträffande trådtiteln så trodde jag först att den skulla handla om värmländska. biggrin.gif
malcolm
Det häftigaste var i alla fall att se den lilla fågeln, en pilfink eller liknande jaga bort den betydligt större hackspetten, Tyvärr hann jag inte föreviga dramat då det hela var över på några sekunder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon