Almabama
23-02-2004, 11:03
Hej! Är det någon som vet någon bra sida som anger grotider för olika frön.
De jag för tillfället vill veta lite om är
1 Gloriosa superba
2 Eucalyptus citriodora
3 Stenocarpus sinuatus
4 Asparagus asparagoides
Någon som vet hur länge den plågsamma väntan ska pågå?
philip07
23-02-2004, 15:25
Hej!
Kolla denna site
http://theseedsite.co.uk/seedpods.html Det kanske kan hjälpa dig.
Mvh Camilla
Almabama
23-02-2004, 15:42
Tack så jättemycket! Den sidan ska sparas bland favoriterna!
Ja, den var bra. Här kommer en till bra sida:
http://magnar.aspaker.no/mine%20metoder.htm
Åsa, mälardalen zon 2
23-02-2004, 16:53
Almabama
25-02-2004, 10:12
Tack för alla tips! Idag efter 3,5 dygn har min abutilon grott
har kollat på odla om såtips o erfarenheter av gloriosa superba men jag hittar inget konkret. det verkar som att några har tänkt att prova men jag finner inga resultat. någon som kan ge mej lite mer kött på benen?
kerstin z5-6
28-01-2008, 19:07

jassså ni vill ha allt ni -Grotid är något jag vägrar uttala mej om -tom så enkla saker som riddarsporrar varierar mellan två dygn till 4 veckor ...
jamen snälla

men du kanske kan berätta hur å när jag ska så den då? så kan jag berätta sedan hur lång tid det tog innan den kom upp
kerstin z5-6
28-01-2008, 23:43
OK
kan ta 4 månader ! att gro gror varmt -håller tummen -sedan lätt att övervintra som krukväxt -tar en tid innan den blommar
kan som många lilium -göra en rot .. utan att det syns på ytan -kasta inte sådden för tidigt ...
yapp, roten kom efter 2 veckor på klängliljan, så nu har jag gått å lyftat på burken i en vecka bara för att få se roten(hur är man funtad egentligen). NU har det äntligen kommit upp nåt å jag är såååå lycklig, det tog ungefär tre veckor då den här gången.
frågan är nu hur länge jag ska gå å glo på dom stackarna innan jag får första blomman
nya frågor ang. klängliljan
ett rejält blad är framme nu, kan jag skola om dom redan eller är de för känsliga ännu?
Helen i Piteå Zon 5
06-03-2008, 12:21
Jag skulle nog vänta tills riktiga blad har vuxit fram