Full version: EXCELSA!?
star k
Någon som vet något om denna ros, Jätteros? Den kan visst bli 5 m..... om det nu stämmer?

En klättrare som är zon 3. Någon som vet om man vägar på i zon 4!? Den ser helt bedårande ut men undrar om man kan klara den en kall vinter.... kanske om man täcker den, foten och roten - räcker det månne? Det blir svårt att täcka den om den blir jättestor!

Någon som har rosen och vet - kan den?
Ezereht
Min efarenhet är att om man tar klätterrosor kallare än deras zon så överlever dom kanske, men dom klättrar inte utan blir mer som buskar. LarsÅke Gustavssons bok har också listat den som zon3, så jag tror den är ganska klen. Men jag har inte provodlat själv så man vet aldrig.

Sen finns excelcea som varianten super excelcea vilken blir mindre men blommar om hela sommaren istället för bara ett flor i Juli. Doftar ej.

Om man vill skydda en klättare lägger man upp extra jord längs stammen och klär in bladdelen med väv, alternativt tar ner den och lägger längs marken så det hamnar under snön.
Kajsa
Glöm den, det går inte med zon 3 klätterrosor i zon 4, du bör välja sorter som klarar zon 5 annars blir du ledsen varje vår för att rosen har frusit ner. Jag har problem här i zon 3 - 4 med klätterrosor dom enda som verkligen inte fryser ner är Kanadarosorna, dom klätterrosor som skulle klara zon 4 frös ner i botten här två sista vintrarna, dom lever farligare än övriga rosor i trädgården.

Här några Kanadarosor som är säkra kort

William Baffin, rosa med lite strängar av vitt

John Cabot, blir stor, röd

Quadra, växer inte lika raskt men är väl lite flottare i blomman

John Davis, sött rosa men får en del svartfläck

Gillar du Flammentanz den vanligt röda kan den gå, den fryser inte här, även de svenska
Balsgårdsrosorna fryser inget, finns i mitt album/Klätterrosor

Ja det var mina förslag, Kanadarosorna blommar hela sommaren ! Det gör inte Flammentanz.

lavendelgården
En ljuvlig klätterros, som sorgligt nog inte trivdes här. Alla grenar som skuggades dog direkt och efter denna vinter dog den sorgfälligt. Verkar mao lite klen......
Åsa
www.lavendelgarden.eu
star k
Quadra är fin! Men "fel" färg i denna rabatt men ska kolla den närmare när jag kommer så långt..... Den rosa JD kanske däremot kan vara något.... snygga blommor och ljuvlig färg!
Tack för tipsen!

Vad trist att man bor i fel zon..... Man får avstå mycket har jag fått känna på! Men jag blir inte helt klok på detta med zoner. Jag har bekanta i Skåne som hade 20 minus denna vinter som var..... så hur gick det då med rosorna i zon 1-2 kan man undra.....? Är det enbart zon som är avgörande? Kanske rosor inte "hinner" frysa lika lätt om inte sträng kyla råder länge - eller? I Skåne har dom väl inte direkt 15-20 minus i flera veckor....
Kan man inte "dra ner" sin zon beroende på läge, täckning och dränering - eller är det ingen idé att täcka rosor. Jag har upphöjda rabatter - går det inte att lägga frigolit runt under vintern och dra ner klängrosen, lägga i en påse och fylla med torv och sedan lock på? Eller är jag helt ute och cyklar.... confused.gif
Kajsa
Jag antar även Skåningarna fick känna av de två sista vintrarna bland sina rosor.

Det sägs att man har flera zoner i trädgården, här är varmaste läget vid söderväggen mot grannen, där har jag klätterrosen Etude, zon 4 ros men den frös i botten två år i rad nu, men den brukar inte frysa så. Det kommer alltid besvärliga vintrar och är det en ros som remonterar kan man få lite rosor senare av sommaren ändå, men inte på en ggn blommande ros som blommar på gammal ved.

Jag har snurrat in klätterrosor i vinterväv men det kan gå fel ändå, den ena av dessa rosor Trier också zon 4 ros frös bort under väven - 09/-10. Annars har man normalt hjälp av väven som skyddar mot värsta kylan.
Mina egna erfarenheter är annars att klätterrosorna är ömtåligast av alla rosorna. Därför har jag en hel del Kanadarosor !
Ezereht
Om du gillar rosa kan du testa Irma. Svensk Balsgårdsros som verkar vara jättefin och klarar zon 5. Jag har henne på "vill ha" listan wink.gif

Jag är rätt säker Kajsa har Irma, så om du kollar i hennes album borde du hitta henne någonstans. Eller om Kajsa är jättesnäll och länkar en bild? rose.gif
Kajsa

IRMA en svensk ros och den är rotäkta, blir ca 3 m med stora vackra blommor, blommar om
Kajsa
Och här har du en mycket tuff buskros, zon 6 den blev stor här med åren 3 m, nu har jag klippt ner den en hel del. Bilden är från idag, den blommar väldigt en ggn, men blommar om lite svagt i augusti.
Blir 2.5 - 3 m x 2 m. Krånglar aldrig, fryser aldrig, bästa basrosen !

Marguerite Hilling

fler bilder i album/Moyesii-gruppen

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon