Jan af Lisö
Jag hade tänkt sätta upp tre stycken trädkryparholkar inför nästa säsong och efterlyser tips från Er som har lyckats få trädkryparen att häcka i holk. Jag har efter mycket letande på nätet lyckats få en bild hur holkarna skall se ut. Det blir 48 cm höga, utan baksidan, med månformade hål. Holkarna kommer dock att sitta på almänningarna i ett sommastugeområde, vilket innebär att det finns alltid risk för störningar från människor, katter, hundar, etc.

Så mina funderingar är:
- Hur långt ner på trädet måste trädkryparholkar sitta, skulle gärna sätta upp dem på t.ex 3 meters höjd, går det ??
- Hur känsliga är trädkrypare för diverse störningar ??
- Kan man sätta holkarna på andra trädsorter än tallar ??

-Även andra tips tas tacksamt emot
*Stintan*
http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/j...8180004235.html

Det står att dom ska sättas på barrträd och det är kanske logiskt eftersom dom brukar boa bakom lös bark.
Orkidétjuven
Ska en kattuggla verkligen bara ha så litet som 15 cm i ingånghål? Det känns lite litet. Nog vet jag att fåglar kan klämma sig in i små hål, men 15 cm på en kattuggla, eller har jag glömt hur stora de är?
Jag gjorde just 12 cm åt en 30 cm hög uggla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon