KRT
Har några fladdermöss som brukar jaga i trädgården på kvällen, och skulle gärna veta vilka typer jag har som grannar.... Men går det utan att sätta upp nät och fånga en (vilket jag aldrig ens skulle fundera allvarligt på!)

Att bestämma storlek är svårt - de är ju aldrig stilla, samma sak m öron och näsor....
Myosotis
Skaffa en fladdermusdetektor!
KRT
Mmmmm, du menar en sådan apparat som "omvandlar" deras ljud till för oss hörbara frekvenser? Men hur kan den hjälpa mig att identifiera olika arter?

Har visserligen läst en hel del biologi, men fladdermöss kom liksom aldrig in någonstans smile.gif, förmodligen för att ingen vid Lunds Universitet forskar på dem....
malcolm
Jag vet inte hur det är hos dig men i min kommun brukar det anordanas fladdermusexursioner varje år där man kan deltaga och låna apparatur för att kunna höra deras olika läten. Vet inte hur dessa apparater fungerar men de översätter fladdermössens ljud till för människans öra och kanske det finns något liknande där du bor. Jag bor i Huddinge strax söder om Sthlm.
Myosotis
CITAT (KRT @ 08-06-2011, 21:10) *
...Men hur kan den hjälpa mig att identifiera olika arter?...

Du får skaffa en CD till (eller nåt, kanske finns på nätet) där de olika arternas omvandlade läten finns. Exkursion är ingen dum idé så du får se hur det funkar, var man ska leta - vissa arter håller till på typiska ställen - och vilken detektor som är bäst osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon