|
Alexander-VG-zon3
08-06-2011, 17:59
Hej hej
Har inte kommit på nåt bra förslag själv, funderar på att ha en perennhäck/avdelare istället för staket.
Vill ha en ganska hög perenn/halvbuske mellan 50-90cm eller däromkring, bredden på växten kvittar. Från Europa måste den vara, riktblommande och tåla östläge, jorden är lucker mycket barkmull i, fullt härdig och långvarig såklart, dom ska täcka 3m längd x 2,5m bredd. Ett plus om dom kan hindra bollar och barn lite.
har aldrig haft perenner eller så som häck och vet inte vilka som fungerar bra. funderat på Isop eller Hypericum. Men tror inte dom skulle trivas i halvskugga.
Har ni nått bra förslag ? är tacksam för alla tips.
kerstin z5-6
08-06-2011, 19:30
50 till 90? Då är isop för låga.. Mjölkklocka , Rostflockel ,Knääa, blir alla höga och är jätte fina, trivs i halvskugga
ingrids
08-06-2011, 20:21
Europa - då kommer jag just inte på något annat än renfana just nu, har sett den som häck både klippt och friväxande i en örtagård i Hälsingland. Kan hindra en eller annan boll om häcken är djup nog, barn brakar nog rätt igenom.
Alexander-VG-zon3
08-06-2011, 21:26
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-06-2011, 20:30)  50 till 90? Då är isop för låga.. Mjölkklocka , Rostflockel ,Knääa, blir alla höga och är jätte fina, trivs i halvskugga Ja det har du rätt i så höga blir ju inte isop, har ju en annan fast i direkt sol tror den blir runt 30-40 eller nåt. Men vet inte om isop trivs i östläge. Mjölkklocka ja den fastande jag för, dom är ju vackra. Och tåliga. är den stadig i stjälkarna ? EDIT;stavfel
Camelian
08-06-2011, 21:28
[ Från Europa måste den vara [/quote] Blir så nyfiken... Varför måste den vara från Europa?
Alexander-VG-zon3
08-06-2011, 21:36
CITAT (ingrids @ 08-06-2011, 21:21)  Europa - då kommer jag just inte på något annat än renfana just nu, har sett den som häck både klippt och friväxande i en örtagård i Hälsingland. Kan hindra en eller annan boll om häcken är djup nog, barn brakar nog rätt igenom. Renfana är vacker, har dock nog inte sett dom som häck, men det verkar fungera bra. Dock är osäker om den trivs i östläge, tror du det skulle funka i östläge ? jag kan ju blanda och sätta Renfana mot syd hållet och kanske mjölkklocka mer åt öst hållet. CITAT (Camelian @ 08-06-2011, 22:28)  [ Från Europa måste den vara
Blir så nyfiken... Varför måste den vara från Europa? I det landet har jag Europeiskt (och ev också Mindre Asien) tema.  CITAT (kerstin z5-6 @ 08-06-2011, 20:30)  50 till 90? Då är isop för låga.. Mjölkklocka , Rostflockel ,Knääa, blir alla höga och är jätte fina, trivs i halvskugga Förresten vad är Knääa för växt ? har aldrig hört namnet. Har du bild på den ?
Jag är själv mycket förtjust i Trädgårdsstormhatt ("Aconitum x stoerkianum", särskilt den gamla torpar-sorten "Bicolor"). Den funkar åtminstone till zon 8, är en hybrid mellan två centraleuropeiska arter, och har funnits i svenska trädgårdar i sisådär 150 år, så den är europeisk så det förslår...
Stor, stark, och tålig, men har blivit mindre populär i modern tid pga att den är mycket giftig.
octachoron
08-06-2011, 22:46
Armenisk näva , Geranium psilostemon. Jag såg en underbar häck från någon engelsk trädgård som hade satt den som häck. Arten kanske blommar lite för kort tid men det finns hybrider med kontinuerlig blomning under sommaren. http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...um-psilostemon/
ingrids
08-06-2011, 22:51
Tror inte renfana är så knepig med väderstrecken, mitt vilda bestånd står i en "korridor" med morgon och kvällssol. Är själv periodare på renfana - gillar att den är så fantastiskt stabil och inte lägger sig i första taget men den är inte superspännande.
Shabbadang
08-06-2011, 23:17
CITAT (flaxss @ 08-06-2011, 22:36)  Renfana är vacker, har dock nog inte sett dom som häck, men det verkar fungera bra. Dock är osäker om den trivs i östläge, tror du det skulle funka i östläge ? jag kan ju blanda och sätta Renfana mot syd hållet och kanske mjölkklocka mer åt öst hållet. I det landet har jag Europeiskt (och ev också Mindre Asien) tema.  Förresten vad är Knääa för växt ? har aldrig hört namnet. Har du bild på den ? Mjölkklocka hör väl till de mindre stabila växterna, är i alla fall min erfarenhet. Knäa är väl alpslide? Centralasien enligt virtuella floran.
Krolliljan
09-06-2011, 06:47
Septembersolrosen,Lemmon Queen, kanske. Blommar inte förrän sent i o f s .Den är tät och förökar sig lätt. Har den just Nu i ganska skuggigt läge och det verkar gå bra.
Shabbadang
09-06-2011, 07:22
CITAT (Krolliljan @ 09-06-2011, 07:47)  Septembersolrosen,Lemmon Queen, kanske. Blommar inte förrän sent i o f s .Den är tät och förökar sig lätt. Har den just Nu i ganska skuggigt läge och det verkar gå bra. Den är fin, stadig och storvuxen. Men alla solrosor kommer från Nordamerika.
Alexander-VG-zon3
09-06-2011, 18:25
CITAT (Azur @ 08-06-2011, 22:54)  Jag är själv mycket förtjust i Trädgårdsstormhatt ("Aconitum x stoerkianum", särskilt den gamla torpar-sorten "Bicolor"). Den funkar åtminstone till zon 8, är en hybrid mellan två centraleuropeiska arter, och har funnits i svenska trädgårdar i sisådär 150 år, så den är europeisk så det förslår...
Stor, stark, och tålig, men har blivit mindre populär i modern tid pga att den är mycket giftig. tack för förslag, fast gillar inte riktigt stormhatt. fina blad och färger men det är just blomformen jag inte gillar. CITAT (octachoron @ 08-06-2011, 23:46)  Armenisk näva , Geranium psilostemon. Jag såg en underbar häck från någon engelsk trädgård som hade satt den som häck. Arten kanske blommar lite för kort tid men det finns hybrider med kontinuerlig blomning under sommaren. http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...um-psilostemon/ja det skulle nog kunna passa också, näva har jag med funderat på. CITAT (ingrids @ 08-06-2011, 23:51)  Tror inte renfana är så knepig med väderstrecken, mitt vilda bestånd står i en "korridor" med morgon och kvällssol. Är själv periodare på renfana - gillar att den är så fantastiskt stabil och inte lägger sig i första taget men den är inte superspännande. Det låter bra att dom ändå är så tåliga. Jo jag tycker dom är spännande gillar renfana. CITAT (Krolliljan @ 09-06-2011, 07:47)  Septembersolrosen,Lemmon Queen, kanske. Blommar inte förrän sent i o f s .Den är tät och förökar sig lätt. Har den just Nu i ganska skuggigt läge och det verkar gå bra. Vacker är den  , kanske lite för hög. Och vill helst ha just från Europa. Vad tror ni om att blanda olika växter i samma ''häck'' ? blir det rörigt kanske ?
Krolliljan
09-06-2011, 18:59
Nej jag tror att det blir fint att blanda lite. Kanske hålla sig till 2-3 sorter. Kanske aklejor ,rams och ormbunkar. Lire lurigt med ormbunkar kanske . De sprider väl sig.
kerstin z5-6
09-06-2011, 20:49
DSC02239 vit.jpg Aconitum finns ju vit med -den är fin 068sm.jpg Hos mej är Mjölk -klocka väldigt stadig Toppknäa heter Persicaria polymorphum. Bägge blommar som bäst i augusti
Alexander-VG-zon3
10-06-2011, 17:27
Tack för bilder, men har svårt för stormhatt, tror det får bli Mjölkklocka, men nog för sig själv i en annan del av den rabatten. Funderar vidare på perennhäck har fått många bra förslag. I din sista bild är det franskt kungsljus ? den var vacker den vita, om det är en kungsljus vad är det för exakt namnsort ?
Ormbunke (strut) har jag redan även akleja.
kerstin z5-6
10-06-2011, 18:35
Franskt vitt kungsljus- verbascum chaxii album.
Har en vän med en sådan häck av perenner, i den finns bla Delpiniums och Rostflockel Aklejruta och Violruta, olika heliopsis och höstanemon,det gröna silveraxet, vit bolltistel med flera
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|