Full version: Gulnande idegran
Peztis
Jag har nära huset en stoooor idegran, den är väl i alla fall 4-5 m hög och jag har alltid tyckt att den är så vacker. Kanske lite malplacerad för den står ca 2 m från husets ena hörn men den var stor redan när vi flyttade in för 12 år sedan och så klart är den ännu större nu.

I går såg jag plötsligt att hela busken har gulnat "invändigt", sedan kommer det mörkgröna barr ca 2 dm och ytterst de nya friska ljusgröna skotten på några cm. Jag har aldrig sett den bete sig på detta sätt under alla dessa år och blir ju därför lite orolig.

Visst har en enstaka liten gren gulnat och dött någon gång och ibland gulnar barren här och där för att sedan rasa av. Det känns ganska naturligt med den förnyelsen.
Men så som den gör nu... no.gif

Vi har heller inte gjort något (grävt, hällt ut något osv) som skulle kunnat orsaka detta - vad jag vet i alla fall.

Någon som vet vad som pågår?
Shabbadang
Jag tycker det låter som ett naturligt barrfall. Eftersom idegran är giftig så borde inte heller sorken gnaga på rötterna, det enda jag kan komma på som alternativ.
Bassam
Hej

De behöver skydd från stark sol .

H:Bassam
Peztis
CITAT (Bassam @ 09-06-2011, 12:52) *
Hej

De behöver skydd från stark sol .

H:Bassam

Njaaa... då borde den ha blivit dålig tidigare, inte nu när det gått några månader sedan tjälen släppte. Det är ju den som gör det jobbigt för barrväxter på vårkanten.

CITAT (Shabbadang @ 09-06-2011, 07:48) *
Jag tycker det låter som ett naturligt barrfall. Eftersom idegran är giftig så borde inte heller sorken gnaga på rötterna, det enda jag kan komma på som alternativ.

Har inga sorkhål här nära huset, däremot på andra ställen på tomten. Tror inte det är sork...
Och så här mycket har den aldrig gulnat förr på en gång.

Jaja, det är väl bara att vänta och se vad som händer med den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon