Full version: Vad heter trädet?
Mimsan04
Hej!

Jag flyttade in i en lägenhet med en liten uteplats framför. Då växte detta träd där redan.
Vad jag undrar är vilken sorts träd det kan vara? har inte lyckats få ngt svar ännu..
Skickar med några bilder på det nedan. Kan bara tillägga att det kommer små vita blommor över hela trädet på våren. Nu har det blommat över..
Tacksam för hjälp..
[attachment=61433:1.jpg]
[attachment=61434:2.jpg]
[attachment=61435:3.jpg]
Huggorm
Det borde vara något slags plommon, men att kvisten är grön förbryllar lite.
*Stintan*
Det skulle kunna vara ett krikon. Dessa finns ju både med och utan tornar. Tycker mig nästan skymta en liten gulaktig frukt ung. i mitten på översta bilden.
Huggorm
På översta bilden tycker jag man kan skymta ett par tornar
Shabbadang
Det borde vara körsbärsplommon. Förmodligen en grundstam som överlevt ett tidigare planterat plommon. Tornar stämmer, tidiga blomning i vitt stämmer, risigt växtsätt stämmer, gröna unga grenar stämmer, gulaktig liten frukt (kan även vara röd) stämmer. Prunus cerasifera alltså, även kallad myrobalan. Används ofta till prommongrundstam. I Danmark planterar man ofta häckar av den, fåglarna gillar den eftersom de får skydd och även frukt.

Personligen tycker jag nog att det finns bättre träd att ha på en lägenhetsplätt. Eftersom den också kan komma med rotskott så skulle den kunna ta över hela ytan så småningom.
Mimsan04
Tack Shabbadang!

Det där låter mkt troligt!
Och rotsystemet är verkligen på väg att ta över.. Bor här för andra sommaren nu o försöker få lite ordning på den lilla uteplatsen. Men var man än sätter spaden så är det rötter!!
Vet inte hur länge dets tått här el vem som planterat från början.. Ska höra med bostadsbolaget om de inte kan göra ngt åt det.. Det skänker ju absolut ingen glädje..*S*
Det stämmer även med fåglarna! För det är fullt av småfåglar i det..

Tack för alla svar..
Gossen Ruda
Om rotsystemet är så stort och den kan skicka upp rotskott så gäller det att ta död på rotsystemet innan eller i samband med att du tar bort trädet. Enda vettiga möjligheten är med Roundup eller Ecoplug. Borra ett hål vid roten och häll i koncentrerad Roundup eller sätt i en Ecoplug och vänta några veckor. Du kan även ringbarka stammen vid roten och vänta några år. Eller ta dit en grävmaskin.
Shabbadang
CITAT (Gossen Ruda @ 09-06-2011, 15:33) *
Om rotsystemet är så stort och den kan skicka upp rotskott så gäller det att ta död på rotsystemet innan eller i samband med att du tar bort trädet. Enda vettiga möjligheten är med Roundup eller Ecoplug. Borra ett hål vid roten och häll i koncentrerad Roundup eller sätt i en Ecoplug och vänta några veckor. Du kan även ringbarka stammen vid roten och vänta några år. Eller ta dit en grävmaskin.

Ja, eller så tar man ner trädet och besprutar de rotskott som kommer upp. Fas egentligen ska det inte behövas om man klipper gräset regelbundet. Så småningom tröttnar rötterna om inga skott kan växa upp. Så det ska nog bara vara att kapa ner det så lågt som möjligt.
Huggorm
CITAT (Mimsan04 @ 09-06-2011, 12:25) *
Det skänker ju absolut ingen glädje..*S*
Det stämmer även med fåglarna! För det är fullt av småfåglar i det..

Nu tycker jag du talar emot dig själv...
Gossen Ruda
CITAT (Shabbadang @ 09-06-2011, 16:18) *
Ja, eller så tar man ner trädet och besprutar de rotskott som kommer upp. Fas egentligen ska det inte behövas om man klipper gräset regelbundet. Så småningom tröttnar rötterna om inga skott kan växa upp. Så det ska nog bara vara att kapa ner det så lågt som möjligt.

Att ha gräsmattan full med några cm långa avklippta rotskott är ingen höjdare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon