Full version: Orkidè omplantering
Lotten
Tänkte plantera om mina och min mors orkidér. Var till växhuset men de hade ingen vitmossa som jag vill linda in rötterna i. Nu undrar jag om jag kan ta vitmossan som växer i tallskog på berg, är det inte samma sak?
Åsa, mälardalen zon 2
Riktig vitmossa som man använder till Orkideer växer vilt i sverige på fuktiga marker, den är grön.

Det där vita som säljs under namnet vitmossa i blomsteraffären som man använder till adventsljusstaken är ingen mossa det är en lav och den ska man inte använda till orkidéer.

Alpiner i Halmstad har bra info om plantering av orkideer på hemsidan + där finns även bild på den vitmossan man använder till orkideer.
http://hem.spray.se/saxifraga/odling.htm
Almabama
Om det är den som man brukar ha i adventsljusstakar, den bolliga, så är det inte samma. Om den funkar vet jag inte, den riktiga vitmossan som finns någonstans i skogarna kan du ta. Var bor du?
Lotten
Jag bor i Södermanland. Ska bege mig ut i skogen och leta efter den "gröna" vitmossan. Synd att jag inte visste detta i går, för då var jag ledig och marken var bar.... inatt har det snöat.
Tack för era svar!
Häls Lotten
Almabama
Västerås ligger i södermanland va? Om du inte bor så långt därifrån så kan du ju titta in på Blomsterlandet, de brukar ha det. Eller kanske Plantagen om det finns något sådant i krokarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon